söndag 30 januari 2022

Bemötande i sjukvården.

Jag har erfarenhet av att när man är tjock och sökt vård är det många läkare som fokuserar på min vikt.  Det spelar ingen roll om jag sökt för en sticka i fingret eller luftrörskatarr. Samtalet har alltid kommit in på min vikt.

När jag nyligen läste en tråd på Facebook i en grupp där vi med lipödem delar erfarenheter och råd eller stöd, visar det sig att det är fler än jag som har den erfarenheten.

Det känns viktigt att belysa bemötandet och kanske få någon inom vården att tänka efter.

Det är självklart att det är viktigt att läkare pratar med patienter om hälsan. Men  vad säger att människor med övervikt är ohälsosamma. Många av oss är mycket väl medvetna om vår vikt. Vi har ofta bantat i omgångar i våra liv. Vi vet vad vi ska och inte ska äta. Vi vet vad som ses som hälsosamt, nyttigt och OK att äta. Många av oss överviktiga äter "rätt".

Innan du går i taket vill jag att du ska betänka att även smala, hälsosamma personer också drabbas av sjukdomar förknippade med övervikt

De vältränade dör också i hjärtinfarkter, eller drabbas av diabetes eller högt blodtryck, högt kolesterol eller andra sjukdomar. 

Varför förutsätter du att alla personer med övervikt också lever ohälsosamt?  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....