torsdag 24 mars 2022

Onsdag 23 mars. "Trött och orkeslös"


En soppskål av lycka.

När jag gick och lade mig igår hade jag två svullna fötter. Det var ovansidan på fötterna som såg ut som en slät bulle låg uppepå och jag gissar att det är lymfvätska som stannat kvar i foten. 

Svullnaden brukar gå över under natten, men inte denna gång. För i morse vaknade jag med lite svullnad kvar. Hmm. Det satte tydligen känslan för dagen, kan jag konstatera såhär efteråt. För jag har inte känt igen mig själv alls idag.  

Borta var den energifyllda Marie som har både lust och ork göra hushållsarbete, 11-minutersprogram och annat jag under den senaste veckan orkat med. Kvar var en orkeslös tjej som kände sig frusen, trött, skakig och hade både huvudvärk och en olustkänsla i kroppen som inte ville ge sig.

Kort sagt, jag känner mig inte på topp alls. Dessutom värkte det i leder och knän och inga värktabletter ville ge lindring. 

Nu gäller det att vara snäll med sig själv. Det är ok att inte orka göra allt jag vill idag, tänkte jag flera gånger under dagen. Det är ok att vila och ta det lugnt. #Good enough. 

Jag fick istället koncentrera mig på att orka göra det som jag anser som nödvändigt. Dvs vara trevlig mot familjen samt göra dem glada och mätta genom att ordna så att de fick både lunch och middag. Det gick inte riktigt som planerat, så maken var snäll och ordnade lunch åt oss. Tack hjärtat, vilken tur att vi har dig. <3 

Under eftermiddagen umgicks jag med familjen, vilade, bloggade och peppade mig, i tanken, för att göra 11-minutersprogrammet. Det fungerade inte, då övergick jag i att resonera med mig själv om det sistnämnda. Du kan göra dem senare, än finns det tid och du har ju faktiskt gjort dem strax innan sänggång dagarna innan.

Jag insåg efter ett tag jag inte skulle kunna göra övningarna idag. Så då övergick jag till att vara snäll med mig själv och lugna mitt lite dåliga samvete genom att tänka: 

-Det ÄR OK att jag inte gör övningarna idag. 

-Det är OK att jag "bara" gör delar av övningarna. 

- Det är OK att vila och bara för att jag inte gör övningarna idag, betyder det inte att jag inte gör dem i morgon...

-Var inte rädd att hoppa över övningarna 

-Vila Marie, det är ok att vila.

När jag mår såhär dåligt i kroppen är det som om hjärnan stänger av andra funktioner som inte behövs, typ minnet. Det är som om all kraft går åt till att bara existera, ingenting annat. 

Jag blev sittande länge i soffan under eftermiddagen. Maken fixade eftermiddagsfika vid 15 och jag kunde under fikat bara koncentrera mig på att slötitta på Facebook och paranormala serier på Discovery plus. Det kräver inte så mycket energi. Jag hade båda benen i högläge och gjorde lite av fotövningarna från 11-minutersprogrammet.

Halv fem klev jag ur soffan, lite piggare, för att ta mig ut till köket och ordna middag. En spagetti och köttfärssås senare var både jag och familjen mätta.

När jag kikade i farmors soppskål, där jag planterat några av vårlökarna som inte kommit ner i jorden i höstas blev jag så glad. Det gav energi. 

Kolla på bilden nedan så ser du varför...



Tittar du på bilden högst upp i inlägget så ser du fler små gröna toppar sticka upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....