fredag 25 mars 2022

Torsdag 24/3- 2022 "Energifylld och glad"



Om jag var utan energi igår hade jag desto mer energi idag. 

Visserligen sov jag en timma längre än jag brukar, men jag kände att det var en stor skillnad i kroppen när jag vaknade.  Allt blir så mycket lättare då.

Jag började dagen med min "vad mot motsatt knä-rutin" medan jag var kvar i sängen.  Sedan fortsatte jag dagen med... ta da: 11 minuters rutinen! 

Idag har jag varit så pigg att jag släppt ut dammsugaren, vi kallar honom Björn Ferry (japp jag gillar skidskytte). Björn jagade mig runt i huset tills jag fann det för gott att fly ut på förstutrappan. Jag skulle ändå flytta ut köksstolarna dit då Björn inte kom åt att dammsuga under köksbordet annars.  Det visade sig vara ett bra beslut för då hade jag något att sitta på eftersom det visade sig vara ljuvligt i solen och det ganska varma vårvädret.  

På bilden nedan syns Björn leta efter vart jag tog vägen. Han hittade mig inte. 



Resten av dagen har jag spenderat i att förkovra mig om lipödem. Det finns ju flera Internetsidor att förkovra sig i. Det fanns även sidor på engelska märkte jag. 

Jag känner att jag behöver veta mer om min egen diagnos för att få (rätt) hjälp. Det är oerhört svårt att få rätt diagnos och vård eftersom kunskapen om lipödem inom sjukvården är låg. 

Webbsidan "Allt om lipödem" har genomfört en stor enkätundersökning bland personer drabbade av lipödem. Det var 519 st som svarade på enkäten och alla regioner i Sverige var representerade i bland de som svarat. 

Här länkar jag till sammanställningen av enkäten.

Vad som framkom var att många av respondenterna var mycket drabbade av sina lipödem.

"Mycket drabbade av sitt lipödem". Precis som jag alltså. 

Livet skulle verkligen så mycket lättare att leva om jag inte hade lipödem och ont hela tiden, kunde gå obehindrat och kunde jobba. Det skulle också vara trevligare om jag inte var så storväxt.

Jag tänker att jag måste förändra och förbättra kunskapen om lipödem. Både hos allmänheten och vården. Jag tänker börja med min egen vårdcentral, där jag sedan länge sökt för min storleksökning. 

Jag minns att jag i 20 års åldern på kontroll hos företagshälsan fick höra att jag behövde tänka på vikten. Jag vägde då 96 kilo och var 188 cm lång. Det var ju under den tiden jag verkligen inte var stillasittande. 
Tvärtom var jag mycket aktiv med långa promenader både till och från jobbet, T o m på lunchen promenerade jag. 
Jag hade inte ett stillasittande arbete eftersom jag arbetade som optiker i en butik som hade lokaler i gatuplan, en lång stentrappa upp en våning fanns kontaktlinsmottagningen och vår verkstaden låg en trappa ner. Sen hade vi ju lagret i källaren. Det blev mycket att springa i varje dag.
Jag dansade folkdans på torsdagskvällarna och gick på korpens kvällsjympa.
 
Allt är inte vad det verkar.

En kraftig och storväxt person kan vara lika aktiv som en smal och smärt person. 
En kraftig person kan äta minst lika näringsrik mat som en smärtare person.

Tyvärr möts den kraftigare personen oftare av fördomar. Det är tufft.


  












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....