onsdag 4 maj 2022

1-3 maj 2022 Nyladdade batterier

Nu har jag laddat upp batterierna och är redo att dela med mig av mina tankar igen.



Jag har haft besök av min sjukgymnast under veckan som gått. Denna gång för att följa upp de anpassade övningarna jag fick av henne förra gången vi sågs.  
När hon ändå var här så, passade jag på att visa henne min morgonrutin. 

Hon verkade imponerad av det program jag satt ihop och berömde både övningar och musik. Det kändes bra att få beröm. Det brukar inte alltid vara så när man har kontakt med sjukvården. 

Vi pratade också om hur jag lyckats genomföra de övningar som hon visade förra gången. Två av övningarna orsakar låsningar i knäna, jag vet inte riktigt vad som händer.  Men sjukgymnasten tror att det beror på att när jag sträcker ut benet till max så retas något i knät. Det i sin tur gör att när jag sedan sträcker ut benet för att ta ett steg framåt ska gå blir det en låsning.  Det gör ont som attan och jag håller på att ramla när benet inte riktigt bär.

Läskigt är bara förnamnet. Hitintills har jag haft turen att jag har haft något att grabba tag i, när det händer. Jag vågar inte tänka tanken på vad som händer om jag inte har något att ta tag i. 

Sjukgymnasten avrådde mig från att sträcka ut benet så rakt att det blir en översträckning eller vad hon kallade det. Jag behöver göra de lårstärkande övningarna på ett annat sätt. 
När jag visade några övningar ur morgonrutinen, visade det sig att de liknar den övning jag inte klarar av att göra pga låsningen. När jag avslutar ett av momenten gör jag det genom att luta mig bakåt på stolen jag sitter på, lyfta benet rakt upp och snurra foten. Först åt ena hållet ca 10 varv. Sedan åt andra hållet 10 varv. När jag gör det momentet så måste jag spänna magmusklerna och lårmuskeln får jobba hårt för att jag ska lyckas lyfta benet.
Sjukgymnasten tyckte att jag kunde göra den övningen i stället för den hon föreslog tidigare. Sedan föreslog hon att jag skulle försöka inkorporera några av hennes övningar i mina.

Så i morse lade jag till lite nytt i min morgonrutin. Mot slutet, efter ryggstärkaren, lade jag till: 

1. Cirkulationsövning: "Rulla stora cirklar med båda axlarna, armarna hängande utmed sidorna. Båda hållen, växelvis". Samt,
2. Sittande, tå och hällyft: eller som jag beskriver den: "Kör gammaldags trampsymaskin med fötterna".

Det känns som om det är lagom att börja med. Inte allt på en gång.

Det är skönt att äntligen träffa någon som verkligen lyssnar och är ordentligt påläst.  Sjukgymnasten har dessutom, som jag uppfattar det, verkligen försökt att förstå min sjukdomshistoria och är inte sen att ändra på de rörelser hon föreslår om de inte passar mina behov.
Som med övningarna mot knäartrosen. Innan har jag fått övningar att göra som inte är individanpassade. Rakt ur manualen, varsågod gå hem och öva. När det inte fungerat pga att jag inte kan genomföra övningarna som de beskrivs så har jag känt att det är jag som gör fel.
Nu har hon till och med satt ihop ett personligt, för mina svårigheter anpassat, träningsprogram att genomföra i vatten. Inte bara "här är ett recept på vattengympa".
Det känns bra. Precis en sådan vård och omsorg jag efterlyst, individbaserad.

Jag passade på att bjuda in sjukgymnasten med kollegor på en utbildningsdag om lipödem. Man kan delta digitalt om man inte har möjlighet att åka till Stockholm. 

Du kan också delta. Utbildningen är kostnadsfri! 

Klicka på rubriken nedan så hittar du inbjudan. Texten nedan är hämtad från sidan Allt om lipödem.se under fliken aktiviteter.


Utbildning i Stockholm 19 maj

Under utbildningen får ni som deltagare ta del av kunskap om diagnosen lipödem. Ni kommer att få höra hur det är att leva med sjukdomen och vad vårdgivare kan erbjuda för att behandla. Vi presenterar de senaste forskningsrönen kring diagnosen och hur stress inverkar på hormonbalans och fysiologiska reaktioner. Vi berättar om resultaten av vårt arbete under de 3 år Projekt Lipödem har pågått.

Ni kommer även att kunna ställa frågor och det blir tillfälle till diskussioner.

Tid: Torsdagen den 19 maj kl. 15:00 – 17:00

Plats: Södersjukhuset, Aulan (hiss C plan 6) 

Varmt välkommen!

Innehåll

Tid

Inledning och presentation

15:00-15:05

Om diagnosen. Vad är lipödem och vilka blir konsekvenserna för patienten?

15:05-15:25

Aktuell forskning om lipödem. Leg Ssk Johanna Falck (digitalt)

15:25 - 15:40

Patientberättelse

15:40 - 15:50

Fikapaus

15:50-16:05

Fysiologiska reaktioner på stress kopplat till lipödem, Med Dr Anitha Risberg

16:05 – 16:25

Vilken behandling kan man erbjuda?/Vilken information finns på plattformen?

16:25 - 16:45

SBU uppmaning till forskning

16:45 - 16:50

Diskussion och regionala förutsättningar för vård och sammafattning av eftermiddagen

16:50 -17:00



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....