söndag 11 september 2022

Långvarig stress och "måsten"

Jag lyssnade på en föreläsare för ett tag sedan som pratade om långvarig stress. och hur det kan påverka kroppen.  Det var otroligt intressant att höra hennes teorier. 



Stress är, enligt min mening, en otroligt komplex sak. Stress kan vara riktigt bra, som när jag är sen iväg till en bokad tid och i skyndar mig lite extra för att hinna. 

Men det finns ju en inre stress också. En rackare som i mitt fall har smugit sig på och påverkat mig negativt. Det utan att jag ens har förstått att jag är stressad.

"Måste" skapar stress hos mig, dvs saker som jag måste göra. Det fåniga är att jag på senare tid upptäckt att jag skapar "måsten" av sådant som inte ens är ett måste.

Jag har känt en längre tid att jag är "känslig" för stress, att jag inte längre klarar av att ha många bollar i luften. 

Jag har också märka att jag har svårt att inte stressa över saker.  Det är svårt att stänga av stressen. Den finns där hela tiden och nu är det inte längre  att jag kan koppla på ett tillfälligt stresspåslag för att klara av något som måste göras nu.  "Måste" orsakar stress.

Av den anledningen har jag känt att jag behöver minska på mina "måsten" och därav tystnaden här. 

Jag hoppas att jag kan upprätthålla en bättre balans nu. 

Tack för att du läser. 

Var rädd om dig! 

Kram och ha en fin valdag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....