måndag 12 december 2022

Glädjeämnen i livet--- Virkning

 Mina dagar, liksom alla andras, är fyllda med bra saker och mindre bra saker. 

Jag försöker fokusera på och glädjas åt de bra sakerna varje dag.  Jag menar, de tråkiga, smärtan eller motgångar finns ju där ändå. Jag accepterar det men försöker att inte ge dem mer energi än nödvändigt.


Jag har ett nytt intresse som glädjer mig varje dag. 

Nämligen virkning. 

Jag har alltid velat lära mig att virka, men har gett upp försöken då jag inte klarat av att förstå. Med tiden har jag accepterat att jag inte kan virka. Tills nu!

När jag fyllde år i slutet av november lärde min fantastiska dotter mig att virka. Hon i sin tur har själv just lärt sig själv att virka via videor på Youtube, det efter att en lärare visat henne hur man virkar snören.

Jag är bara en väldigt intresserad nybörjare som inte ännu kan läsa eller förstå förkortningarna i virkmönstret. Den är som att läsa grekiska. 

Men tösen kan och försöker peppa och förklara för sin mamma. Hon är också världsbäst på att berömma framsteg.

Jag har i alla fall några projekt på gång.

 Jag är som bäst när jag får förbättra saker som redan finns i min ägo. Så först ut var en sjal i akrylgarn som jag köpt på Ica maxi för ett gäng år sedan. 


Den behöver piffas till med en kant. Dels blir den automatiskt lite större och sedan snyggare. 
Jag dök ner i lådan med gamla garner och  hittade ett garnnystan i olika nyanser av rosa och med  silvertråd som vi köpt på rusta för ett bra tag sedan.
Sen hjälpte dotra mig att välja virknål och visade hur jag skulle göra. 
Nedan suyns att jag kommit en bit.



Virknålarna var mamma och faster behjälpliga med, de hade endel i byrålådan sedan tidigare. 
Tackar!


Looking good!


Efter ett varv tyckte jag att ryggen var lite kort och valde att bara virka där. 

Sen tog mitt nystan slut.

Vad göra. Efter en snabb googling upptäckte jag att garnet inte fanns att få tag i någonstans. Jag hittade en blogg som hade ett inlägg med det garnet, inlägget var från 2018.
Efter ett par dagar googlade jag igen och tadaa, någon hade just lagt in en försäljning av 4 nystan av det garnet på tradera. 
Auktionen skulle avslutas en vecka senare. 
Då var jag på hugget och "ropade in" det för det facila priset av 55 kr. 
Frakten gick dock på mer än vad 4 nystan kostade.


När jag skulle dra ut tråden och börja med ett av nystanen kom det med mycket mer än jag behövde. 

Jösses vilket trassel.
Det såg ut som ett gäng möss boat in sig.
Bara att börja reda ut.


På tv körde Diggiloogänget konsert och när kvällen och konserten var över hade jag rett upp allt trassel och fått till ett riktigt snyggt nystan. 

Aktiviteten väckte minnen till liv och  jag hade också spridit minnen och visdomsord till resten av familjen när jag berättade om mormor, garnhärvor, utsträckta barnahänder/armar och en mormor som gjorde lika snyggt nystan som jag fick till.

 Garnet och jag är redo för att virka mera kant på sjalen...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....