söndag 11 december 2022

Hälsovinster---Kiropraktorbehandling


Jag har i tidigare inlägg  berättat om vilka hälsovinster jag märkt av efter jag har börjat med vattenträning. I detta inlägg tänkte jag berätta om en annan hälsohöjande  företeelse i mitt liv....

...Kiropraktorn!

Återigen har jag varit på mitt månatliga "uppluckrande" besök hos  kiropraktorn. 

Jag går på behandling var tredje vecka ungefär. 

 

Det är verkligen skönt att regelbundet gå till någon som ser till att kroppens alla leder  och muskler fungerar optimalt. 

Jag har märkt att jag och min kropp verkligen behöver det. 

Direkt jag promenerar ut från mottagningen så känner jag att det är lättare att gå och att jag är mjukare i kroppen.  Men när det är tre veckor sedan senaste besöket brukar  jag känna låsningar och värkande muskler.

Min nuvarande kiropraktor har ett helt annat sätt att arbeta än den kiropraktor jag besökte förr. Det är ett gäng år sedan, så jag antar att metoderna utvecklats. Då var det mera vrid, bänd, knak, ryck och bryt.  Nu är det en mjukare, skonsammare och lugnare behandling som passar mig bättre. Kiropraktorn ser till  min kropp fungerar som den borde och  får stela muskler att mjukna genom att trycka på sk triggerpunkter

Från 1177.se : 

"Triggerpunktsbehandling

Triggerpunktsbehandling innebär att terapeuten trycker på ömma punkter i en muskel. De ömma punkterna kallas triggerpunkter. Detta kan lindra smärtan och få muskeln att slappna av."



Jag märker att jag mår bättre, har mindre smärta och att kroppens alla muskler fungerar smidigare när jag regelbundet får behandling .  

Jag är så tacksam att rehab på min vårdcentral har anställt en kiropraktor. Dels är det smidigt att ta sig till platsen, men också för att kostnaden för mig minskar. 

För efter några besök hos kiropraktorn och andra vårdinrättningar kommer jag snabbt upp i regionens högkostnadsskydd. Det sparar många kronor.  

 Allra första gången jag fick behandling av min kiropraktor, var jag rejält stel och hade ont på alla möjliga och omöjliga ställen. Jag hade svårt att röra mig och knäna låste sig.  

När jag skulle kliva upp från britsen efter behandlingen var det helt omöjligt att  resa mig från  på vänster sida av britsen. Mitt vänstra knä vägrade vara med om  att jag skulle ställa mig upp på den sidan. Det låste sig direkt och gjorde rejält ont. Det var bara att lägga sig ner på britsen igen och försöka ta sig upp med hjälp av höger ben och på höger sida. 


Numera har jag inga problem alls att ställa mig upp på vänster sida efter en behandling. Det känns så bra och då märker jag att behandlingen gör nytta.

 Det är viktigt, att jag försöker se och glädjas åt alla positiva förändringar i hälsotillståndet, särskilt de små. Det är lättare att se de stora förändringarna. 

Själva behandlingen är relativt skonsam. Även om jag både en och två gånger har bett henne införskaffa en "bitpinne" att stoppa i munnen. 

För jösses vad det känns i de låsta musklerna när hon sätter ett finger mitt i det stela och trycker till. När muskeln mjuknar trycker hon ännu djupare och smärtan intensifieras än mer. Jag vet ju att det gör nytta och att smärtan är kortvarig. Den brukar ge med sig när muskeln mjuknar. 

Men ont gör det i alla fall.

Min kiropraktorbehandling ger mig också ett smidigare liv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....