lördag 5 juni 2021

Min historia, del 2 av

Jag har just avslutat ännu ett läkarbesök på vårdcentralen, där jag sökte vård för min kraftiga smärta i knän. 

Läkaren, Andrea, bad att få känna på mina ben och ställde sedan frågan:

Har du hört talas om Dercum?

+++++

Jag hade inte hört talas om Dercum.

När jag skulle gå bad jag henne skriva ner namnet på en lapp. För risken är att jag skulle glömma namnet hon sa innan jag var hemma. 

Jag har ett väldigt bra minne, men det är kort.

I bilen hem från vårdcentralen kände jag mig glad, dels hade jag fått hjälp med den smärtlindrande medicin jag fått utskriven. Men vad ännu viktigare var, någon hade sett mig. Läkaren pratade inte bara om viktnedgång, utan hon såg förbi övervikten.

Jag pratade med maken, aka min privatchaufför, som också kände hopp.

När jag kom hem kastade jag mig över datorn och googlade på "dercum". 

Symptomen som jag hittade på sidan Dercum.se berättade att:

"De vanligaste symtomen vid Dercum:

  • Dercum debuterar ofta med snabb viktökning, ibland upp till 50% av startvikten
  • Inflammation i fettväven ger förhöjt infektionsvärde
  • Måttlig till svår kronisk smärta i fettväven
  • Ömmande- svår smärta i lipom, fettknutor
  • Det kan uppkomma måttlig till svår kronisk skelettvärk
  • Oförklarliga blåmärken då tillväxt av blodkärl ibland förekommer
  • Tillväxt av bindväv kan ge smärtsam bindvävsinflammation
  • Kroniskt trötthetssyndrom är vanligt förekommande"  Källa dercum.se

Jag hittade också SÖF, Svenska Ödemförbundet och tittade på all information de hade på sin hemsida, om de olika ödemsjukdomarna: Lipödem, Lymfödem och Dercum. 

SÖF verkar bra tänkte jag och bestämde mig för att bli medlem. Fortfarande tänkte jag att det var nog "Dercum" jag hade.

När medlemsmaterialet damp ner i brevlådan, några dagar senare, var det en ansenlig "bibba" med papper som kom. Bland medlemsinformationen fanns också tre informationsfoldrar, en för varje ödemsjukdom. 

Särskilt en folder stod ut i mängden. Den om lipödem. På framsidan syns en grön figur, med en kroppslig figur som liknar min. När jag sedan öppnar och läser ser jag att här känner jag igen mig. 

Mycket!

"Kännetecken för lipödem

• Överkroppen är oftast smalare än underkroppen

• Bubblig, gropig, mjuk fettvävnad (celluliter)

• Vid palpation finner man små, hårda fettkulor under huden, som känns som riskorn eller frysta ärtor (alla stadier).

• Fötterna och händerna är smala

• Kall hud i drabbade områden på grund av dålig blodcirkulation i fettvävnaden

• Ofta smärta vid minsta tryck 

• Lätt att få blåmärken

• Ökad svullnad under dagen

• Lipödem försvinner inte med bantning eller träning. Lipödemområdena kan bli mindre med diet och träning, men den oproportionerliga kroppen kommer alltid att vara kvar och de kvarvarande fettcellerna kommer alltid att vara lipödemceller.

• Lymfscintigrafin är normal vid diagnosen lipödem och behöver därför inte göras. Vid vissa lipödem kan lymfkärlen påverkas av den stora fettvävnaden så att de kläms åt och läcker vätska. Det är i sig inte ett lymfödem, men orsakar ökad svullnad (ödem).

• Vid långt utvecklat och obehandlat lipödem kan även fötterna få en kvarvarande svullnad med förfettning och fibrotisering kring tåbasen. Ett lipolymfödem har då uppstått." Källa Svenska Ödemförbundet. 


Det var många bockar att bocka av på den listan kan jag säga.

Lipödem, kan det vara lipödem? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....