onsdag 23 juni 2021

Tankar kring fördomar, att söka vård och att få hjälp.

Rölleka i min rabatt.



PÅ ett sätt är det väl "tur
att jag redan nått till stadie tre, när jag diagnostiserades med lipödem.  

Egentligen är det ju ingen höjdare att jag inte fått hjälp av sjukvården innan sjukdomen hunnit progredierat till det "sämsta" stadiet, men det är en annan historia.

Varför "tur" undrar ni nu? (snälla undra det, för annars blir det här ett väldans kort inlägg).... 

...nu hör jag att ni vill veta, så jag fortsätter ...

Jo, "tur" för att jag gått så länge med min obehandlade lipödem, att jag dragit på mig lymfödem. (varför nöja sig med en sjukdom, när man kan få följdsjukdomarna också ;)) 

Jag har fått förklarat för mig att, har man lymfödem så kan man få ekonomisk hjälp av landstinget (högkostnadskortet?) när det gäller kompression. Har man lipödem så får man pröjsa själv. 

Varför? Jo det blev tydligen en alldeles för hög kostnad för landstinget (i Stockolm) att ekonomiskt hjälpa sina patienter med bland annat, kompressionsprodukter eller annan vård (sa jag att vi också, genom skatten, betalar för vården vi borde få). 

Det hjälper inte heller att de flesta lipödempatienter är medelåders "kärri..." hrm förlåt, kvinnor. "Svid och brännkärring" har jag hört att vi förr(?) benämndes i journalen när vi sökte hjälp för våra problem.  

En norm som gäller i samhället idag är att är du smal är du sund och är du tjock saknar du karaktär, överäter chips, fet mat och godsaker. 

Jag ses av samhället som en fet kvinna som överätit mig till övervikt. Det är inte sant. Men det spelar mindre roll för jag är inte smal= lever hälsosamt. Jag bemöts och ses på ett annat sätt än de som passar in i samhällsnormens måttabell angående vikt och storlek. Samhället är inte heller anpassat till mig som är stor, jag får inte plats i smala karmstolar då mina höfter är breda, jag är rädd att sätta mig i tunna stolar som kan rasa ihop på grund av min vikt. Jag kan återkomma till det i ett annat inlägg. Men de fördomar som finns i samhället om tjocka återfinns också hos de som arbetar inom vården. Så när jag söker vård så påverkar det hur jag bemöts och vilken hjälp jag får.

Låt mig se, överviktig eller rentav fet kvinna som klagar på nåt diffust, såsom värk som flyttar sig, svårt att gå pga smärta, hon är tjock som attan... 

 Ah bara gnäll, inget att bry sig om du är ju bara tjock. Diagnos: Fetma. Bara att äta mindre och motionera mera. Värk sa du?! Ta en alvedon så ska du se...

Har du tänkt på att du kan göra en viktoperation så blir du smal?! 

Jag gjorde en Gastric by Pass 2008. Jag kan säga att jag inte gick ner ett enda gram efter operationen. Det beror på att vi med lipödem inte går ner i vikt med hjälp av en viktoperation. För vad görs vid en GBP, jo man minskar storleken på magsäcken så att du inte kan äta så mycket mat. Jag har lipödem, lipödem beror på att min bindväv är sjuk och ökar i omfång. Jag överäter inte, jag har däremot skaffat mig en ätstörning då jag hela tiden fått höra att jag är tjock för att jag överäter.

 Känslan jag får när jag söker vård är: Stör inte oss i sjukvården med dina små problem. Det är ditt eget fel att du ser ut som du gör,  Vi har viktigare patienter att ta hand om...

 ...såsom HERRAR t ex, de är ju sjuka på riktigt, de är viktiga att forska på, utveckla mediciner till, verkligen undersöka noggrant då de söker sjukvården...

(Nej jag ä int bitter)

Varför bemöts jag så i samhället? 

Varför har man så lite kunskap om lipödem inom sjukvården?

Vems är ansvaret att utbilda personal och utveckla strategier för att upptäcka och hjälpa patienter med lipödem, i ett tidigare skede?

Varför vill man spara in pengar och neka mig och mina medsystrar vård för min lipödem genom landstingets försorg? 

Lipödem kan t ex lindras med kompression. Så att jag slipper att ha ont.

 På en av hemsidorna för ett av företagen som tillverkar kompressionsprodukter kan man läsa: 

"Flatstickade medicinska kompressionsstrumpor används vid behandling av lipödem och lymfödem i armar och ben. Syftet är att bibehålla ödemreduceringen efter exempelvis lymfdränage eller behandling med justerbar kompression samt att främja återflödet av den lymfatiska vätskan.

Kompressionsstrumpor används vid lipödem för att bromsa eller till och med stoppa ödemets utveckling" Källa: Medi.se

Jag har fått flatstickade kompressionsbyxor och strumpor klass 2, utprovade av en landstingsansluten lymfterapeut och därigenom fått mina kompressionprodukter till ett reducerat pris.  

Jag är så tacksam att jag haft förmånen att få både strumpor och byxor anpassat till mina mått. Att de passar för min kropp och att de sitter som de ska. 

Jag är tacksam över att jag har fått hjälp. Men det är snett att inte alla med lipödem kan få hjälp via landstinget. 

Jag är inte stor och har ont pga att jag har dålig karaktär. Jag kan lova att det finns fler som mig där ute. Flera som bemöts illa av sjukvården.

Jag hoppas så att de kan få den vård som de så väl behöver.

//Kram//


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....