söndag 27 mars 2022

Lördag 26/3- 2022 "Det går upp och det går ner"


Det är konstigt hur orken fluktuerar under dagen. Idag klev jag upp full av energi och genomförde min nya träningsrutin. För att ett par timmar senare vara helt sänkt. 

Men jösses, vad är det som sker? Hade planerat att delta i SÖF:S digitala årsmöte, men det fick bli SM-veckan i Piteå på tv istället. 

Jag har jobbat mycket med egenvård idag. Massagepistolen har hjälpt mig jobba med vaderna och låren. Sedan har jag också försökt, att med handkraft, massera loss det fett som "fastnat" i underben, lår och armar. Gissa om jag har tjusiga blåmärken nu?!

Många med lipödem har tyvärr väldigt lätt att få blåmärken. Jag har alltid haft väldigt lätt för att få blåmärken. Oftast har jag ingen aning om var de kommer ifrån. De bara dyker upp.  Nu vet jag däremot att jag med all säkerhet tagit i lite för hårt i mina försök att skaka loss, mjuka upp stenhårda vader och armar.  

1177.se skriver om Lipödem och vilka symprom det kan ge. De skriver: "Vanliga symptom är också smärta, tryckömhet i huden, lätt att få blåmärken, diffus spändhetskänsla, myrkrypningar. Många har också överrörliga leder. " 

Det är inte bra att läsa alla olika symptom man kan ha... När jag läste till optiker så läste vi om många sjukdomar, även sådana som inte satt i ögonen. Då kan jag säga att man hade typ 90% av alla symptom man läste om. Jösses vad "sjuk man var". Man hade en "släng av" typ allt...

Om jag ska applicera Lipödemsymptomen på mig själv måste jag dock tyvärr säga check på alla utom en.

- Smärta: Jotack det har jag på fler ställen i kroppen. Jag har fått en diagnos av läkare, Artros i knän. Så jag vet att min knäsmärta beror på artros. Den har förvärrats p g av att lipödemet växt i storlek och därmed tvingat lederna i felaktig ställning. 

- Tryckömhet i huden: Alltså det gör rentav ont att ta på huden ibland, speciellt på nederbenen, hur obehagligt som helst. Att ha ett barn i knät har inte varit skönt för låren. 

- Lätt att få blåmärken: Jajjamänsan, många blåmärken har det varit, jag hade oftast ingen aning om när jag fått dem. Om jag gick in i en bordskant eller slog i tån visste jag dock att blåmärket skulle bli stort och väldigt blått. 

- Diffus spändhetskänsla: Diffus och diffus det är en underdrift att kalla den diffus. När vaderna är så välfyllda av lymfvätska så det känns som de skulle kunna spricka är spändhetskänslan allt annat än diffus.

- Överrörliga leder: ...har jag alltid haft. Jag har beskrivit det i andra blogginlägg. Hur jag skadat knäna då jag halkat. Tummar, fingrar, knän och armbågar har kunnat böjas i en läskig vinkel. Det kan jag dock inte längre då jag stelnat till rejält. 

-Myrkrypningar: Nope, bara om jag råkat sätta mig i en myrstack eller ett myrbo av misstag... 😀

Ha en fantastisk morgon/dag/kväll/natt (beroende på när du läser detta) 

Kärlek på er. 💖




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....