tisdag 29 mars 2022

Söndag 27/3-2022 "Inhämtat kunskap på macken"



🌼Sommartid! 🥀


En liten humla mumsar på oregano. 

Visst låter det fantastiskt. Smaka på ordet: 

🦋 Sommartid! 🦋

Jag tänker på sol, blå himmel, grönt gräs och ljumma vindar. Jag ser framför mig en prunkande trädgård med fantastiska blommor och tänker att jag njuter av en fika ute under parasollet. Jag tänker också på långa ljumma kvällar på altanen, bad och värme. Mmm sommar...tid....låter underbart...

... förutom idag. För idag betyder ordet sommartid istället att jag ska dra fram klockan en timma. Inte lika ljuvligt. Ok det sägs bli ljusare, men jag får sova en timma kortare samma natt. Sen måste man vänja o både kropp och knopp för att få den att fatta att klockan är en annan tid än vad de tror.   

Tack för det. Hela dagen är körd efter klockomställningen. Man kommer upp sent, käkar lunch försent.... och så fortsätter det alla dagar i minst en vecka tills kroppen ställt om. Sedan tvingas jag göra om proceduren i höst, fast då får jag tillbaka den där förlorade timman. Jag vill ha normaltid hela året.

Idag vaknade jag klockan 6 på morgonen, i vanlig ordning. Tyvärr visade klockan 7 när jag tittade på den, så jag var helt plötsligt en timma sen redan när jag vaknade. 

Jag började dagen med att titta på SVT-play och den, under den tidiga morgonen redan spelade, curlingmatchen mellan Sverige och Schweiz. Eller som många tror SWE /vs/ SWE.  😎 Tre timmar senare förlorade Sverige chansen att spela final genom att missa att placera den sista stenen bättre än motståndarens. Då önskade jag att jag läst resultatet i tidningen istället för att ha tittat på matchen. 

Men jag skakade av mig irritationen över att Sverige förlorat och gick ut och genomförde min nya vadträningsmorgonrutin (<--låångt ord), i stället. Drygt 11 minuter senare kändes det mycket bättre och jag kunde efter dusch samt påkrängande av kompression sjunka ner i soffan för att njuta av förmiddagskaffe. 

Under kaffedrickande sneglade jag på klockan på väggen och upptäckte att den redan var 12. Men åhh, det var ju egentligen lunchdags och inte kaffedags.  

Det började dessutom bli lite tight om tid, då jag hade bestämt träff, med SÖF  Stockholms ordförande, för överlämning av informationsmaterial. Hon skulle överlämna material till mig inte tvärtom. 

Vi skulle ses, kl 13.00, på macken, vid motorvägen. När vi väl hittat varandra bland alla lastbilar och bilar lämnade hon över en kasse fylld med kunskap och information från SÖF om ödem. Det var böcker, informationsblad, broschyrer... 

Mycket bra kunskap och det mesta kan du få tag i via SÖFs Webbshop.

Nu ska jag sätta mig ner och titta igenom allt och dra upp en plan om hur jag ska förmedla kunskapen vidare samt förkovra mig i allt som står. Jag har märkt att mitt minne är otroligt kort. Jag behöver skriva ner allt jag behöver komma ihåg nuförtiden. Jag blir osäker på om jag verkligen kommer ihåg rätt och jag vill verkligen inte vara sådan. Särskilt inte om det gäller att förmedla information vidare till vården.


Jag upplever att kunskapsnivån om lipödem är alldeles för låg inom den sjukvård jag själv mött under åren. Studier gjorda visar att fler än jag delar den uppfattningen.  Inte en enda kvinna ska behöva gå så länge som jag gjort med alla symptom utan att någon på vårdcentralen får upp ett "liljeholmens" och tänker på att det kan vara Lipödem kvinnan drabbats av.  

Jag behöver göra något, jag behöver använda mig själv som exempel och försöka sprida information till så många jag bara kan.

Hur ska detta kunskapsspridande gå till då? Och till vilka?

Jag tänker att jag ska börja med min egen vårdcentral, men har inte planen klar än. 
Klart är att läkare, rehab med sina arbetsterapeuter, sjukgymnaster och dietist, behöver mer kunskap. Sedan är frågan om jag först ska kontakta vårdcentralens chef eller om jag lite spontant ska börja med informationskampanjen under ett besök till någon av ovanstående. 

Vad som är viktigast är att det material jag lämnar till någon inte tas emot med ett: -Öh tack, (tror jag).  För att sedan hamna på en dammig hylla eller i en hög med sådant som ska: -gås igenom sen

"Sen" brukar tendera att aldrig inträffa.

Nu är det en arbetsprocess i mig som behöver dras igång. Allt behöver stötas och blötas och framför allt mogna. För det här är alldeles för viktigt för att slarvas bort.

Nedan en sommarbild från min trädgård. Det är en pion. Jag älskar pioner.

Min trädgårdsblogg hittar du här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....