onsdag 30 mars 2022

Tisdag 29 /3-2022 "När det händer något i kroppen"


Jag vaknade väldigt tidigt i morse, redan kl 4 slog jag upp mina himmelsblå. Bra tänkte jag och körde lite vadmassage i sängen, för att sen somna om och vakna klockan 8. Men jösses, det är ju två timmar senare än jag brukar gå upp. 

Ja ja inget att hänga läpp över utan bara att ta sig upp och fixa frukost. 
Körde sedan igenom 11 minuters övningarna. Det känns fortfarande väldigt bra, framför allt känns det otroligt bra att jag gör något. 

När jag kollade vad som hänt på Facebook såg jag att Paulina svarat. Hon trodde att det jag upplevde kunde bero på att någon form av utrensning sker i kroppen. Att jag med övningarna fått igång en kroppslig reaktion och att gammalt slagg var på väg ut. Hon ville att jag skulle försöka dricka mycket vatten. 

Jag känner själv att någonting börjar ske. I morse när jag vaknade kände jag hur det liksom pirrade under huden i benen. Vad jag förstår så är det lymfsystemet som drar igång. Då jag gör änglavingarna, under övningarna känner jag också att jag ryser, det pirrar i kroppen. Det är också ett tecken på att lymfsystemet jobbar. Så sa i allafall den eminenta zonterapeuten jag besökte för att få behandling. Alltså zonterapi, det är så skönt. 
Jag brukade somna medan jag fick behandling. Zzzz.

Somna föresten. Det gjorde jag i soffan idag igen. Men jösses, ska man inte kunna sitta i soffan för att njuta av sitt eftermiddagste utan att sekunden senare känna att huvudet far bakåt och man snarkar gott. Det är som att släcka en lampa när jag somnar sådär i soffan. 

Jag känner mig i alla fall i bättre form. Ja inte när det gäller att gå ute, men jag ska träna upp mig och må (gå) bättre. 

Jag har börjat att titta igenom påsen med det informationsmaterial som jag fick från SÖF Stockholms ordförande. 


Jag kände igen allt utom boken. Boken består av berättelser från lipödempatienter som beskriver hur det är att leva med lipödem. 
Jag ska faktiskt ta och läsa igenom boken, innan jag lämnar ut den till vårdcentralen. 
Jag behöver veta vad det står i materialet jag lämnar ut. Det känns mer seriöst. Särskilt om de ställer frågor, då är det viktigt att kunna svara.

Boken heter: Livet med lipödem, en utmaning var dag. 



Jag är ju medlem i SÖF, Svenska Ödemförbundet, som jag nämnt i flera inlägg tidigare i bloggen. 
Nu har jag också blivit medlem i Lymf S, som är en förening för patienter med lipödem och lymfödem och som är bosatta i Stockholms län.

Det känns viktigt att jag lär mig så mycket jag bara kan om min sjukdom och allt vad det innebär. Att få förmånen att lära av de som har erfarenhet och varit med i "gamet" längre än jag är så bra. För varför uppfinna hjulet två gånger?!
 
Nu i kväll hade Lymf S årsmöte och jag mötte, via teams, ett gäng mycket kompetenta och erfarna tjejer. 

Det känns tryggt inför framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....