måndag 18 april 2022

17/4- 2022 Påskdagen




Jag har lärt mig att sänka ambitionsnivån. Ibland blir det inte som jag hade tänkt mig. Men det är ok, påsken blir fin ändå.

Det känns bättre med flimmret idag. Fast inte helt bra, eftersom hjärtat reagerar på om jag anstränger mig. Stå upp är tydligen att anstränga sig, enligt min kropp, så det gäller att ta det lugnt och lyssna.

Jag planerar i alla fall att vi ska äta en gemensam påsklunch/middag under dagen.

Jag startar dagen med min morgonrutin, nu med musik. 

För jag har skapat en spellista på Spotify som jag använder. Inget röj, röj. Nej lugna och mjuka, instrumentala låtar. Gärna piano eller gitarr. Jag har märkt att musiken gör det lättare att komma ner i varv och jobba i ett lugnare tempo medan jag gör egenvården.

Inte jäkta, inte stressa. Långsamt Marie, långsamt. 

Jag håller fortfarande på att ändrar ordning samt gör om rörelser så det passar mig. Det blir lättare att både utföra och minnas om rutinen är min på riktigt.  Jag försöker också ta reda på mer om vilken nytta varje rörelse gör. Liksom varför jag gör den och vad den är bra för i kroppen. Jag tänker att det ska motivera mig ännu mer att göra något om jag vet vad och varför jag gör det.

Så är det väl egentligen med det mesta. Känner man sig delaktig och förstår varför man gör något är det lättare att engagera sig än om man bara bara utför order.

💜💛💜💛💜

Jag håller också på att sammanställa, för mig själv, hur min sjukdomshistorik ser ut de senaste åren. För ärligt, jag har ingen större koll på vilka diagnoser som satts eller vad läkarna skrivit. Klart är att jag sökt mycket för mina onda stela ben, stappliga gång, värkande knän och ingen kraft i benen. För att se vad läkarna har skrivit efter varje besök så jag har läst delar av min sjukjournal på 1177.se 

Det är ingen rolig läsning. Jag får ju se vad läkaren skrivit om mig då jag besökt denne samtidigt som jag vet vad jag sökt för och ungefär vad jag nämnt för symptom. Det är  intressant att se hur de utelämnar viktig information som jag gett vid besöket. Jag har bl a fått diagnosen "fetma genom överätning" när jag sökte för "stapplig gång" samt att benen gjorde ont och kändes som stockar. Att jag hade svårt att gå och ont i knän och vader. Visst sjutton är jag tjock, men nu var det ju inte riktigt det som var problemet vid det vårdbesöket.

Visst sjutton kan jag efter en middag känna att jag fått i mig lite för mycket och känna att magen värker. Men det beror för det mesta på att jag gjort misstaget att dricka något till maten. Min Gastric-bypass opererade mage kan inte ta emot alltför stora mängder dryck till maten. Den är inte anpassad för det. 

Under eftermiddagen var jag tvungen att sova en stund idag med. Bara att acceptera och bädda ner sig i soffan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....