onsdag 6 april 2022

Måndag 4/4 -2022 "Lymfsystemet och Egenvård"





Mitt bloggande är ett sätt att bearbeta och förstå samtidigt är jag glad om jag kan ge någonting till dig som läser.
Jag får chansen att utvecklas genom att ta söka och ta in information och fakta. 
Det är dock viktigt som läsare att vara medveten om att det  jag skriver är filtrerat genom min hjärna.  
Jag kan, pga var jag är i min utvecklingsprocess just nu, kanske ha missuppfattat eller på annat sätt återgett fakta förenklat

Lymfsystemet...
...hjälper kroppen att må bra och är viktig för vätskebalansen i kroppen. 
Lite kort förklarat består lymfsystemet av ett nätverk lymfkärl som har till uppgift att transportera bort överflödig lymfvätska (lymfa) samt olika slaggämnen ur kroppen. Den saknar en egen pump och är beroende av en kropp i rörelse för att fungera.
I lymfsystemet ingår olika organ, ett av dem är mjälten. 
Lymfsystemet är en viktig del av kroppens immunförsvar,
Samlade i grupper, som pärlor i ett halsband, sitter det något som kallas för lymfkörtlarna eller lymfnoder. I lymfnoderna analyseras lymfvätskan som passerar och vid tecken på infektion aktiveras immunförsvaret.

Egenvård
Jag har insett att det är viktigt att jag lär mig så mycket man bara om min sjukdom och vad jag själv kan göra för att må bra. 
Jag behöver bli expert på mitt eget ödem. 
Att vårda min kropp är det som måste bli prio 1.
 
Enligt Svenska Ödemförbundet tar det tid att nöta in tänket kring egenvården. Det kan jag bara hålla med om. De menar vidare att man måste ha tålamod och låta det mogna gradvis. Jag skriver på om det också. De säger också att det finns inga genvägar och att ett lymfödem kräver ett kontinuerligt underhåll. Amen på det med.

Det är viktigt för oss med ödem att vårda vår kropp, varje dag. Att införa en massa rutiner som 1. gagnar mig och 2. tar tid är svårt för mig. Hålla på med en massa krämer, egentid och annat för bara mig är inget som ligger för mig. 
Jag har just insett att för mig är egenvård är lika med egentid. 

Till egenvård räknas, (vad jag förstått):
  • Hudvård: Smörja in sig varje dag. Min hud blir oerhört torr under kompressionen.  Om huden blir torr finns det risk att den spricker. Då kan det komma in bakterier och då finns det risk för att drabbas av något som heter "Rosfeber". Rosfeber är en bakterieorsakad infektion i huden och den måste behandlas med antibiotika.
  • Bära kompression: hjälper till med lymfflödet. Men det gäller att den sitter rätt på kroppen. Det får inte stänga av flödet. 
  • Röra på sig: rörelse hjälper till att få fart på lymfflödet. Det kan vara allt från tåhävningar vid tandborstningen till Djupandning, Yoga, Skogspromenader eller Trädgårdsarbete. Det ska vara roligt att röra på sig, det blir lättare om det man gör är något du tycker om att göra.
  • Kosten. Äta god och näringsriktig kost. 
  • MLD: Manuellt lymfdränage. Det jag kallar för egenvård eller morgonrutin kallas egentligen för "manuellt lymfdränage". Eller som SÖF skriver på sin hemsida, Self-MLD. MLD ett gäng massageövningar. Man masserar igång lymdnoderna och gör strykningar över huden och kroppen för att fösa lymfvätskan mot lymfnoderna. 

Jag har ju kört ett tag med den fantastiska 11 minuters rutinen på morgonen. Den satte verkligen igång på både kropp och knopp. Jag började till exempel att jobba med hjärnan genom att blogga efter jag börjat med den. För det är inte bara fysiskt som jag känner skillnad.

Jag känner skillnad mentalt. Ett hopp har tänts och med den en lust att göra något för min egen skull.  Bara att göra min nya rutin på morgonen ger energi. Den ger en riktigt god känsla i kroppen och knoppen.

Redan tidigare hade jag via min zonterapeut fått hjälp att få igång lymfflödet. Hon visade också hur jag skulle massera lymfnoderna. 

Under det senaste året har jag sökt på nätet efter vad jag behöver göra för att kroppen ska må bättre. Sen har jag verkligen försökt att införa egenvården. Men det har inte fungerat mer än för ett kortare tag. Jag inser att jag mentalt inte varit "där än". 

Min egen rutin

Jag har de senaste dagarna jobbat med att göra min egen MLD. En rutin som är anpassad för mig.  

Nedan ser du ett dokument av den MLD jag försökt följa, instruktionerna jag skrev ner efter jag sett hur de gjorde på Youtube: "Egenbehandling med självlymfdränage" från SÖF.

Imorse började jag att sammanfoga MLD ovan med min 11-minuters rutin.

Sen var det bara att testa.

Det kommer att krävas lite anpassningar och justeringar. 

Men den kändes bra att utföra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....