onsdag 6 april 2022

Tisdag 5/ 4- 2022 "Små knep för att trigga minnet"

Det tog ca 25 minuter att genomföra min nya egenvårdsrutin i morse. 

Jo, jag tog faktiskt tid för att ha lite koll. 👀

Jag håller fortfarande på och gör ändringar i rutinen, genom att flytta runt på, i vilken ordning allt ska göras. Jag vet ju hur jag ska göra alla rörelser, men det gäller att få in vilken som är den bästa ordningen som varje moment som ska göras. Jag vill att allting flyter på utan att jag ska behöva titta på fusklappen.

Jag får erkänna att jag har fått lite kort minne numer. Jag har dock inga problem att komma ihåg att jag ska göra morgonrutinen varje morgon. Om jag sen inte gör den beror inte på minnet...

Jag brukar använda mig av listor för att komma ihåg vad jag ska hinna med att göra under dagen. Men för att minnas att göra min egenvård testar jag en annan strategi.

Nedanstående lista skrev jag bara för att visa för dig hur mina kom-ihåg-listor kan se ut... Pedagogiskt och tydliggörande.  😉

Jag har ju arbetat som lärare... ✍💼📙


-----------------------------------------------------------------

Under dagen har jag, sedan ett par dagar, försökt att implementerat små lätta egenvårdsövningar när jag håller på med andra aktiviteter.  Allt för att inte lymfsystemet ska stanna till och att jag inte ska dra igång med stora, för mig, jobbiga "måsten". 

Jag har en tendens att dra igång massor med nya "projekt" och förvänta mig stora resultat på en gång. Det brukar inte lyckas i längden.

Vad gör jag då för smågrejor under dagen?!

1. När jag sätter mig i soffan för förmiddagskaffe eller tv-tittande passar jag samtidigt på att rulla fötterna på en tvättboll från torktumlaren.  Jag tror att det kallas för triggerpunktsmassage det jag håller på med och det är en övning från 11-minutersrutinen. Dock skulle man ha den där blåa vassa "kaveln" men jag fegade lite och valt att börja om med en lite mindre "vass boll".

Bollen hade jag hemma föresten hemma, i tvättstugan. Så det kostade inget extra att köpa specialutrustning.  På bild två ser du min snygga kompression. Det sämsta med att ha tårna fria är att kompressionen gärna åker upp på foten. Efter ett tag börjar det göra ont, jag gissar att det är lymfflödet från foten som stoppas upp.

           

För att komma ihåg att göra övningen, låter jag bollen ligga kvar i vardagsrummet. Out of sight is out of mind. Ser jag den så kommer jag ihåg att använda den.

2. Jag försöker att få i mig mer vätska genom att dricka några koppar grönt te samt en eller två flaskor vatten per dag. Flaskan rymmer 532 ml. Eller så dricker jag lite mineralvatten med citronsmak. Alla "klara" drycker räknar jag in i mängden dryck jag behöver dricka om dagen.  Jag dricker också mitt te ut stora koppar som rymmer 4-5 dl Då går det snabbt att komma upp i dagsransonen. Förr när jag bara räknade vanligt vatten som ok dryck var det otroligt svårt att få i sig det jag satt mig för att dricka. Bättre att sänka kraven och räkna in frukostteet i mängden.



3. På spegeln i badrummet sitter en liten lapp som, när jag ser den, påminner mig om att jag ska djupandas några gånger. Budskapet på lappen ger samtidigt lite glädje. Det står: "Enjoy today" 💗
 


4. I badrumsskåpet på övervåningen har jag satt ett par färgglada lappar som påminner mig om att jag ska göra tåhävningar medan jag borstar tänderna. När jag började med tåhävningar för ungefär 4 veckor sedan vinglade jag fram och åter som en galning. Nu går det mycket bättre, men fortfarande är det bra att ha ett handfat framför sig som stoppar fallet framåt. 



5. När jag sätter mig och jobbar vid datorn triggas samtidigt lusten att dra några djupa andetag. Det beror antagligen på att jag satt en rosa remsa (se bilden ovan) vid datorn. När jag ser den drar jag automatiskt ett djupt andetag.

6. Vid sänggående smörjer jag in benen, för att hålla huden mjuk och smidig. Det har jag gjort ett tag nu och den rutinen sitter. Liksom att smörja benen efter duschen på morgonen. Jag har också bytt ut min vanliga duschtvål mot duscholja för att jag hoppas att huden inte ska bli lika torr. Vintertid är man torrare än torrast i huden.

7. Liggande i sängen brukar jag göra två olika övningar:

- en där när jag lägger upp det ena benets vad på motstående bens knä och drar vaden fram och tillbaka över knäet. 

- en annan där jag flexar med båda fötterna fram och tillbaka för att musklerna i vaden ska aktiveras och hjälpa lymfsystemet att cirkulera. 

Den sista övningen finns på sidan Lymfsystemet.se. Den heter "Gunga igång din fascia", både steg-för-steg beskrivning och instruktionsfilm hittar du i länken.

----------------------------------------------------------------

Jag är glad att jag har kommit så långt som jag har gjort. Bra jobbat, Marie!







 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....