måndag 4 april 2022

Söndag 3/4 -2022 "En inre resa."



Jag har under de senaste åren arbetat med att stärka min självkänsla.

Det har varit en lång och bitvis tuff process att komma dit jag är idag. 

1177 vårdguiden beskriver svag självkänsla såhär:
  • Du är rädd för vad andra tycker om dig eller rädd att misslyckas.
  • Du jämför dig ofta med andra och tänker att du är sämre än dem.
  • Du känner att du inte duger som du är, och tänker negativa och nedvärderande tankar om dig själv.
  • Du kan ha ett stort behov av bekräftelse från andra och bli överdrivet känslig för kritik.
  • Du kan ha svårt att ta dina egna behov på allvar och sätta rimliga gränser. 
-----------------------------------------------------------------

Jag var drygt 20 år och började mitt vuxenliv, med egen lägenhet, på ny bostadsort och med ett fast arbete.  Jag hade ännu inte hittat förmågan att lyssna på mig själv, sätta gränser och lita på att jag vet bäst om hur jag fungerade och vad jag behövde.  Jag har känt det som om om jag har spelat en roll. Jag är en person utåt och en helt annan inom mig.

De senaste åren har jag tillsammans med en kurator börjat förstå att jag har en svag självkänsla och att jag behöver stärka den för att kunna vara den jag egentligen är.  Med hennes hjälp har jag gjort en lång inre resa och samlat ihop de pusselbitar som saknas och fyllt i de hål som funnits i mig. 

Det har bitvis varit tufft och jag förstår om personer runt om mig kan ha känt att jag blivit en annan person än de känner. Jag hoppas dock att de, när de lär känna "den nya Marie", förstår att jag i grunden är samma tjej som tidigare. Jag är bara mer komplett nu. 

Mina pusselbitar ligger nu på den plats där de ska vara.

----------------------------------------------------------------

Resan mot Lipödemdiagnosen
 
Det här är jag i runt 1995. Det här är tjejen som av företagshälsan uppmuntrades att banta. BMI visade ju att jag var rejält överviktig och det är, enligt företagshälsan, BMI som gäller.
Att jag var frisk, hade koll på mitt matintag, dansade, gympade och promenerade flera kilometer varje dag var mindre relevant. 



Jag behövde gå ner i vikt, för andra personer sa att jag var tjock och inte levde hälsosamt. Tänk på det jag skrev ovan, att jag ännu inte hade förmågan att lyssna på mig själv och lita på att jag vet bäst.  
Jag drog därför slutsatsen att jag var för tjock, rörde mig för lite och åt för mycket. Jag behövde göra om och göra rätt. I min värld var det mitt tillkortakommande och min oförmåga att göra rätt som var skuld till att att jag bara blev större.
 
Problemet var ju att ingenting av det jag gjorde fungerade, jag fortsatte att bli tyngre och tyngre trots att jag i efterhand har förstått att jag gjorde det mesta rätt. Jag följde ju alla rekommendationer. Men det hjälpte ju inte. 
Lägg sedan till en vikt som bara ökade, sjukvården som inte trodde mig när jag berättade hur aktiv jag var och hur jag försökte äta rätt. 
Självhatet, skammen och självförebråelsen började gro. Ätstörningen kom som ett brev på posten. 
Jag kom allt längre ifrån det jag behövde och blev mer och mer vilse. På insidan var det kaos. 
Varför kan jag inte bara gå ner i vikt?
Varför är jag så misslyckad?
Jag bantade med viktväktarna och med olika pulverdieter som jag handlade på matvarubutiken. Jag betalade dyra pengar för att äta enligt Camebridgemetoden. 
Jag provade allt och så fort jag slutade med alla pulver och annat gick så jag upp i vikt. Massor.

Så jag bestämde mig för att söka hjälp på vårdcentralen. Jag tog mamma med mig som stöd och skulle be om en remiss för en Gastric bypass. 
Läkaren vägrade att skriva en remiss utan tittade på mig och sa att det var ju bara att ta bort den där extra potatisen så var saken klar. 

Jag vände mig till min gynekolog som skrev remissen till sjukhuset som skulle operera mig. Jag tänkte att NU, Nu skulle jag äntligen bli smal.
 
Jag blev inte smal. 

Jag gick inte ner ett enda gram efter operationen.

----------------------------------------------------------------

Östrogen och Lipödem

På sidan Allt om lipödem kan man läsa om den troliga orsaken till lipödem:

"Lipödem är med största sannolikhet en ärftlig sjukdom som drabbar i stort sett endast kvinnor och bryter oftast ut i samband med hormonförändringar som till exempel pubertet, barnafödande eller under klimakteriet. 
Kvinnligt könshormon, östrogen, anses ha en triggande effekt på sjukdomen."

Östrogen ja, det är svårt som kvinna i fertil ålder att undkomma östrogen. "Östrogen triggar igång Lipödem." 
Det är troligt att jag har haft lipödem sedan tonåren. 
Varje graviditet har jag ökat i vikt rejält och efter graviditeterna det var helt omöjligt att gå ner i vikt. 


Alla ledtrådar leder till Lipödem som skuld till viktökningen. Men varken jag eller sjukvården hade förmågan att se det. 

---------------------------------------------------------------------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....