lördag 2 april 2022

Fredag 1/4- 2022 "Custom made och nattliga tankar"

På bilden ser du en tjej som kan sova gott, hursomhelst, närsomhelst. 
Det du ser är marsvinet Nelly, huvudet är under den rosa filten till vänster i bild. Hon ligger på magen och sträcker ut sitt vänstra ben mot fotografen. 


Nattlig tankebearbetning

Inatt har jag vaknat runt 03.00 igen och inte kunnat somna om. 
Men det gör ingenting, för det verkar som om jag tänker bäst då när jag vaknar sådär mitt i natten. SÖF fikat igår satte verkligen igång en tankeprocess i mig.
Jag har många tankar kring hur jag vill ha det angående min vård och vad jag behöver göra framöver. 
Dessa tankar bearbetas, enligt min hjärna, tydligen bäst mitt i natten när andra människor sover.

Jag kom i alla fall fram till hur jag vill ha det angående min vård och...
 
...jag:  
  • bestämde mig för att be om att få träffa min sjukgymnast igen. Jag behöver få hjälp att träna upp kroppen, men träningen måste vara anpassad till både mig och lipödemdiagnosen. Tränar jag fel, kan lipödemet förvärras. Jag har också drabbats av värk i ländryggen, höger sida. Det resulterar i att mitt ben viker sig när det hugger till i ryggen. Läskigt och jag måste få hjälp med det så att jag inte faller och skadar mig. 
  • bestämde att överlämna lite material från SÖF om Lipödem, till arbetsterapeuten.
  • behöver en rollator, utomhus. Kryckor i all ära, men ibland är de alldeles för ostadiga.
  • behöver ha en remiss till en ortopedteknisk verksamhet inom Region Stockholm. Jag behöver troligen fler ortopediska skor då mina svullna fötter är på gränsen att inte längre passa i vanliga skor. Jag har redan ett par riktigt slitna tofflor av Birkenstock typ. Jag behöver antagligen också nya inlägg/ fotbäddar. Det har säkert hänt mycket med fötterna sedan jag besökte dem senast. Nu måste jag skapa mig själv de allra bästa förutsättningarna för att minska smärtan och öka rörligheten.

Efter att ha sorterat alla tankar, somnade jag om och sov som en stock fram till kl 08.00.  Inte så bra eftersom jag borde klivit upp tidigare för att hinna köra 11-minuters rutinen före jag behövde åka till rehab. #acceptans, det är ok...

Besöket på rehab

Klockan 9.30 klev jag in på vårdcentralen. I ryggsäcken hade jag lite broschyrer med information om lipödem. Dessa lämnade jag över till arbetsterapeuten efter vårt möte. Jag tog upp alla mina punkter och arbetsterapeuten var snäll och bokade in en tid med sjukgymnasten jag önskat, samt började söka på hjälpmedelshemsidan, ringa leverantör och mäta rumpbredd för att beställa en rollator. 
Med min storlek och tyngd behöver det bli en "custom made" extra stadig en. Vi får se om det går att ordna lika smidigt som när jag fick mina "custom made" kryckor.

Jag klev i alla fall ut från vårdcentralen en timma senare.  Ganska nöjd med mitt besök. Arbetsterapeuten lovade att dela med sig av materialet hon fått, till sina kollegor, i personalrummet. Jag bestämde mig därför för att lämna över material om lipödem till sjukgymnasten när jag senare ska träffa denne. 

Läs boken, gratis!

Jag hade tyvärr ingen bok  "Livet med lipödem, en utmaning var dag" med till arbetsterapeuten. Jag tipsade henne om att den finns att läsa alldeles gratis på "Allt om lipödem" hemsida, tillsammans med en massa annat matnyttigt.

Vill du också läsa boken? Alldeles gratis? 

Länk till boken finns här
 

Tupplur och rutiner

Sömnbristen under natten resulterade, under eftermiddagen, i en mycket sned halvsittande tupplur i soffan. Precis efter trekaffet.

Senare på kvällen gjorde jag min 11 minuters-rutin och kände mig så duktig! 
Klapp på axeln istället för arga tankar om att jag borde/måste/ska.

Jag har bestämt mig för att ändra inställning till att utföra min så viktiga egenvårdsrutin. Jag ska hitta mitt sätt att utföra den på och jag ska sluta tycka att det är bortkastad tid och att det inte gör någon skillnad. 

Jag är värd det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....