fredag 1 april 2022

Torsdag 31/3- 2022 "Medlemsfika SÖF, nya perspektiv"

Dagen har rusat fram och jag har haft att göra hela tiden. Det var ovant att vara så uppbokad och jag hann aldrig med att göra min 11 minutersrutin. Men det är OK. #acceptans

Under torsdagskvällen anordnade SÖF Stockholm en teams-fika med sina medlemmar. Den tredje i ordningen jag deltar i.


Det är så underbart att få möta andra människor igen, även om det "bara" sker genom att vi ses via en datorskärm. 

Möten med andra människor gör att jag växer och utvecklas. Det berikar och får igång tankarna. Jag lär mig massor, får nya perspektiv och nya idéer. Hjärnan kickar igång. 



Ödmjuk och nya perspektiv

Jag känner mig ödmjuk över att människor som jag inte känner och aldrig mött förr, delar med sig av glimtar ur deras liv. 
Vi kan genom teamsfikan träffas, trots långt avstånd mellan oss, dela erfarenheter och ge varandra viktig information. 
Möten som dessa får mig att vidga min egen världsbild. Jag växer bara av att lyssna och vara i stunden. 
För det är i samspel med andra som jag växer.
Det är när jag förstår andra människors perspektiv som jag utvecklas. 
Jag får tillgång till en större bild, en större förståelse och ser mig och mitt liv i ett helt annat perspektiv. 

Vilket perspektiv har du?

Titta på bilden nedan.

Ser du en curlingmatch, där de som spelar med de röda stenarna har två poängstenar? 
..eller.. 
Ser du att stenarna ligger i stjärnbilden Karlavagnen? 



Man lär så länge man lever 

Det som fick mig att börja utvecklas till att tänka och vara den person jag är idag, var när en studiekamrat på Lärarhögskolan sa. -Marie, livet cirkulerar inte bara kring dig. 

Det var ett riktigt bra uppvaknande från den "navelskådande" tjej jag var då. 



Jag själv är den bäste dräng

Något jag har förstått nu att det är jag själv som måste se till att jag får den vård jag behöver och har rätt till. Ingen kommer att komma springande till mig och erbjuda någonting. 

Läkare och andra gör så gott de kan med vad de kan och har möjlighet att göra. Men det är ju jag som är mig själv närmast. Ingen annan än jag är den som vet vad jag behöver, ingen annan än jag behöver leva med min sjukdom. Vårdgivare utan rätt kunskap om min sjukdom och erfarenhet kring livet med lipödem kommer inte kunna hjälpa mig på det sätt jag behöver. 

Jag måste därför lära mig allt jag kan om min sjukdom om mina behov, samt  studera patientlagen för att kunna få den vård jag har rätt till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....