lördag 16 april 2022

Fredag 15/4- 2022 "Jakten pÄ ny lymfterapeut"


💛💚💛💚💛

Dagens uppdrag: 
Söka efter lymfterapeuter med kunskap om utprovning av kompression och Ă€r verksam i nĂ€romrĂ„det.

💚💛💚💛💚

NĂ€r min, snart pensionerade, lymfterapeut slutar kan det vara sĂ„ att jag inte lĂ€ngre kommer att fĂ„ kompression utskriven via region Stockholm (landstinget). Det beror  helt pĂ„ vilken bedömning min nya lymfterapeut gör, enligt "den blivande pensionĂ€ren". 

Men tack dĂ„, eller vad sĂ€ger man. 
Betyder det att om jag trĂ€ffar pĂ„ en person som gör en, för mig, positiv bedömning fĂ„r jag kompression via region Stockholm. TrĂ€ffar jag pĂ„ en person som inte gör samma bedömning, fĂ„r jag betala allt sjĂ€lv. 

Fast det spelar egentligen ingen roll. För Ă€ven om jag inte kommer att fĂ„ kompressionen via "landstinget" utan kommer att fĂ„ betala hela kostnaden sjĂ€lv, sĂ„ mĂ„ste jag ha kompressionsplagg.  Min fettvĂ€vnaden mĂ„ste förhindras att fylla upp sig Ă€nnu mer Ă€n den redan har.  
Jag har gĂ„tt sĂ„ lĂ€nge med obehandlad lipödem att jag lider av nĂ„got som kallas Lipo- lymfödem. Det betyder att fettvĂ€ven nu samlar vĂ€ldigt mycket vĂ€tska och att mitt lymfsystems förmĂ„ga att transportera vĂ€tska har försĂ€mrats. 

AngĂ„ende det min lymfterapeut sa ovan, om risken att jag inte lĂ€ngre fĂ„r kompression subventionerad via landstinget, nĂ€r hon slutar. 
TĂ€nk dig att du besöker en lĂ€kare. Du beskriver dina besvĂ€r och denne ger dig den medicinen du behöver. Medicinen gör nytta och sjukdomen hĂ„lls i schack, nĂ€r du sedan ska förnya receptet fĂ„r du trĂ€ffa en annan lĂ€kare.  Denne meddelar dĂ„ att du inte kommer fĂ„ den medicin du fick av den förre doktorn. Du kommer minsann inte fĂ„ nĂ„gra lĂ€kemedel alls. 

SĂ„ kĂ€nner jag efter beskedet som jag fick av "den blivande pensionĂ€ren". Har jag "tur" fĂ„r jag kompression, det Ă€r en bedömningsfrĂ„ga. 
Jag upplever att det Ă€r lite sĂ„ vĂ„rden för oss med Lipödem fungerar, det beror pĂ„ vem du trĂ€ffar eller var du bor. I vissa regioner (landsting) erbjuds det ingen hjĂ€lp alls för patienter med Lipödemdiagnos. 

Jag och andra lipödempatienter upplever att kunskapen om lipödem Ă€r otroligt lĂ„g inom vĂ„rden. NĂ€r jag lĂ€ser pĂ„ intresseföreningen, Lymf S hemsida beskriver de nĂ„gra av orsakerna. Enligt Lymf S, kan den lĂ„ga kunskapen förklaras av att man helt enkelt inte lĂ€ser sĂ€rskilt mycket om det lymfatiska systemet, vid samtliga vĂ„rdutbildningar. 
Som bĂ„de optiker- och  senare Studie och yrkesvĂ€gledarstudent kan jag kan ha förstĂ„else för det. Det Ă€r mycket kunskap som ska pressas in under studieperioden.
Men det borde finnas en vilja frÄn sjukvÄrden att uppmuntra sin personal att genomföra en kort kurs, gÄ pÄ förelÀsningar eller en vidareutbildning, nÄgon gÄng under den period du arbetar. Kan man ha en person som fördjupar sig i ödemsjukdomar pÄ vÄrdcentralen, eller inom regionen. Som man kan frÄga.
Det Ă€r, enligt mig, viktigt att ges möjlighet att fördjupa mina kunskaper under den tiden jag Ă€r anstĂ€lld.  Jag tycker personligen att det blir roligare pĂ„ jobbet. NĂ€r jag fĂ„r chansen att lĂ€ra mig mer och utvecklas.  Inte alltid gĂ„ i samma fotspĂ„r och att arbetet blir till slentrian. 
Det borde vara lika viktigt att ge sin personal bredare kunskap som att det Àr att delta vid lÀkemedelsföretagens event nÀr det lanseras nya lÀkemedel.
 
Enligt Lymf S saknar lipödem status inom forskningsvĂ€rlden, detta eftersom sjukdomen inte Ă€r direkt dödlig. 
Status, det Ă€r ett gissel tycker jag. Att vissa sjukdomar fĂ„r högre status beroende pĂ„ vilket kön som drabbas eller hur mycket uppmĂ€rksamhet de fĂ„r och dĂ€rmed finansiella medel. 
Jag skulle vilja pĂ„stĂ„ att typiska kvinnosjukdomar inte direkt Ă€r prio 1 inom vare sig forskning eller vĂ„rden. Se bara pĂ„ kvinnor i de norra delarna av landet som fĂ„r Ă„ka miltals för att föda eller köerna för att fĂ„ tid hos en gynekolog. 
Är du en medelĂ„lders, överviktig kvinna sĂ„ Ă€r du kanske inte sĂ„ intressant, tyvĂ€rr. Statusen Ă€r inte skyhög direkt. "KlimakteriekĂ€rr*ng" Ă€r ett uttryck jag har hört och sett nĂ€mnas om kvinnor.  Det Ă€r skamligt att visa sĂ„ lĂ„g respekt för en kvinna som söker hjĂ€lp för olika Ă„kommor eller uttrycker sina Ă„sikter.
Lymf S skriver vidare att det Ă€r vanligt att patienten besöker vĂ„rdcentralen under 10-15 Ă„rs tid innan nĂ„gon dĂ€r förstĂ„r vad som egentligen Ă€r orsak till patientens symptom. Dessutom saknas en nationell vĂ„rdplan och dĂ€rmed kan inte rĂ€tt behandling ges eller köpas in av de som kan och har möjlighet.

Jag upplever att bemötandet hos vĂ„rdgivaren ibland Ă€r under all kritik. Du fĂ„r, under besöket, veta att du Ă€r tjock och behöver banta, har du tur tas ett par blodprover som inte visar nĂ„got speciellt aka det Ă€r inget fel pĂ„ dig.  Sen skickas du hem med ett par alvedon.

Oj, lÄngt utlÀgg dÀr, jag brinner för att behandla medmÀnniskor med respekt, rÀttvisa villkor och rÀtten till bÄde jÀmlik vÄrd och löner. Bara för att du Àr kvinna ska du verkligen inte behöva stÄ ut med....

đŸ’ŁđŸ’„đŸ’„đŸ’„đŸ’„đŸ’„đŸ’„đŸ’ą 

...Åter till mitt sökande efter en ny lymfterapeut....

Jag började med att leta pĂ„ Lymf S hemsida, dĂ€r vet jag att jag sett en lista som visar Lymfterapeuter, verksamma i Region Stockholm. 
Den listan var dock senast uppdaterad i slutet av 2020, sĂ„ jag sökte mig vidare till 1177.se. DĂ€r hittade information om lymfterapeuter i region Stockholm. Efter det hamnade jag pĂ„ en sida, vĂ„rdgivarguiden.se, dĂ€r vĂ„rdutbud i Region Stockholm listades. 

Och se, dÀr hittade jag ett par vÄrdgivare i SödertÀlje som har avtal med region Stockholm.

Efter pÄskhelgen blir det jag som sÀtter mig vid telefonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt Är, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta Ă„r Ă€r Ă„ret dĂ„ mĂ€nskligheten  börjar samarbeta för en bĂ€ttre vĂ€rld för alla....