fredag 15 april 2022

Onsdag 13/4 -2022/ Skärtorsdag 14/4 -2022

Glad påsk på er!




Två dagar till har gått och jag fortsätter att jobba med min morgonrutin och med att ta andningspauser varje dag. Mina uppsatta "komihåg"-lappar fungerar.

Jag har börjat tänka på om jag kan införa något mer i träningsväg för att förbättra min hälsa och rörlighet.  I går, onsdag,  använde jag massagepistolen och utförde lite massage på benen. 
Såhär skriver företaget Trendrehab om vad massagepistolen gör för nytta:

"TrendRehabs massagepistol har en rad olika funktioner för att minska spänningar, stimulera fascia och lymfsystem samt påskynda din återhämtningsprocess. För att må bra både fysiskt och psykiskt räcker inte enbart träning. Du behöver också hitta tid för återhämtning. För att kunna prestera på träningen och i vardagen är återhämtning A och O.

  • Vår massagepistol kan ställas in i olika program. 
  • Massagepistolen är unik då den både har både program för pulsering och slag. 

För att behandla fascia och lymfsystemet är det bra att använda massagepistolens mjuka pulseringsprogram.  För muskelspänningar så är det fördelaktigt att använda de tuffare slagprogrammen om du känner att din kroppen klarar av det.

Många gånger mår muskulaturen absolut bäst av en mjukare behandling och det är därför bra att den här produkten har båda programmen. Som kund kan du både använda denna när du behöver en mjukare behandling och när du känner att du har en stark och vältränad kropp."

De senaste nätterna har jag sovit otroligt dåligt. Jag vaknar ofta, tittar på klockan, är vaken en stund och sover oroligt. Jag är trött när jag vaknar.  

Jag hade en bokad tid för utprovning ny kompression hos Lymfterapeuten på förmiddagen, torsdag.   Jag borde inte vara nervös inför det besöket. Jösses mössa, jag har ju varit där 4 gånger redan. 
Det vore konstigt om detta besök skulle vara annorlunda.

Det visade sig att besöket var annorlunda. Jag fattade efteråt varför jag var så orolig och sovit dåligt. 

Min lymfterapeut berättade att hon ska gå i pension, inom kort.

I o m hennes pensionsplaner, försvinner den enda lymfterapeut inom landstinget, som arbetar på södra sidan. I alla fall om man får tro min läkare som inte hittade någon annan än denna att remittera mig till.

Hon mätte ut för nya byxor och strumpor denna gång. Ett besök tar ungefär 1,5 timma och jag får stå upp medan lymfterapeuten skuttar upp och ner runt mig och mäter på en himla massa ställen. Jag känner att min morgonrutin nog gjort skillnad, för jag upplever att jag hade lättare att stå längre tider utan att knäet låste sig. 
 
Sen hemresa. Tur att vi trivs i bil, maken och jag. När jag fick tiden hade jag inte en tanke på att det var skärtorsdag och resdag för påskresenärer.
Oj, det var mycket bilar som var på väg söderut.
Bilköer på E4 hade vi visserligen redan sett när vi åkte norrut, mot Västerhaninge. Hela motorvägen var fylld med bilar, från Norsborg och söderut, pga en lastbil som hade problem.
 
Tack vare radions trafikrapportering fick vi tidigt veta att en olycka skett i Moraberg, Södertälje. Där brukar det ske endel krockar. Så även denna gång, med skillnad att det var mycket flera bilar ute och körde.
Vi valde att inte åka på motorvägen när vi kom fram till Slagsta utan åkte genom Hallunda för att sedan åka parallellt med motorvägen söderut,  på gamla riksettan (Stockholmsvägen).  I Salem började bilkaravanen från motorvägen ner på "vår" väg. Framme i Södertälje blev det lite köande innan vi nådde hemmet en dryg halvtimma senare än vi borde. Båda var helt slut.  

Väl hemkommen, halv tre, blev det lunch, kaffe och bara vila. 
 
Sen satte jag mig vid datorn. Dags att börja leta efter andra lymfterapeuter. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....