onsdag 13 april 2022

Tisdag 12/4- 2022 "Ökad energi"




Idag har jag fått saker och ting gjorda. Det är riktigt skönt. Ett steg till taget på resan mot ett starkare och friskare liv.

Efter en natt med hela 7 timmars, lite orolig, sömn tog jag tag i dagen. 
Fram kom listan jag gjorde i gårdagens blogginlägg:

💙💚💙


Artros: Smärtlindring- Vårdcentral. Träningsprogram som ger styrka.  - Rehab sjukgymnast. Hjälpmedel- Rehab Arbetsterapeut

Ödem: Kompression- Rehab Lymfterapeut.  Morgonrutin- jag.  Aktivera parasympatiska nervsystemet genom SLD, andningsövningar, ben i högläge, vätska, Ir-matta, massage - Jag

💙💚💙

Bara att beta av lite punkter på den då: 

Morgonrutin (check)- gick tungt, i alla fall vissa delar. Det underliga var att det var strykningarna (SLD) som var tyngst att göra. 

Artros, smärtlindring (check) ringde VC och fick en telefontid till eftermiddagen.

Besökte VC en timma efter telefonsamtalet, för recept, smärtlindring. (check) 

Beställt smärtstillande medicin via nätapotek, leverans sker i morgon kväll.

Det är verkligen bra för mig att blogga för det blir en inre och yttre samt en mycket lärorik och tydliggörande resa. Utan listor kommer jag tydligen inte framåt.

💙💚💙

Jag känner att jag har haft mindre smärtor i kroppen, efter att jag tog den starkare smärtlindringen i lördags. Bra, men tabletten ger tyvärr lite biverkningar.  Jag hoppas kunna slippa den med den nya smärtlindring, som läkaren på VC ordinerade idag.  

Tack vare att jag tar en receptbelagd smärtmedicin minskar smärtan i kroppen i flera dagar efteråt. När smärtan minskar får jag mycket mer energi och ork.

Jag förstår såhär i efterhand att jag, de senaste tiden, gått som i en dimma. Kroppen/hjärna har varit fullt upptagen med att fördela energi,  den lilla energi som finns räcker bara till det allra nödvändigaste. Typ, stå upp, gå korta sträckor, laga mat. Det är skönt att ha ork över till att göra annat också.


Jag känner att jag lever, inte bara överlever.

Tack vare den ökade energinivån har jag idag till och med orkat med att ta en promenad i trädgården. Jag har kikat lite i rabatterna, planerat för när och vad som behöver rensas. Det är mycket gräs som tagit sig in i rabatten, under förra sommaren. Särskilt i den som vetter mot skogen. I år hoppas jag att kunna gräva bort lite av gräset. Jag vill ju ha blommor i rabatterna, inte gräsmatta.

Jag såg också årets första humla under promenaden i trädgården. 

Det gör mig glad för då känner jag att våren är på väg. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....