tisdag 12 april 2022

Söndag /Måndag 10-11/4- 2022 "Två dagar med återhämtning"

Både söndag och måndag har jag gjort min morgonrutin och det känns fortfarande så bra efteråt. Det känns som om lymfvätskan verkligen har börjat att röra på sig efter jag börjat med mina morgonövningar.
Jag känner mig mjukare i vaderna och jag har inte lika "stabbiga" ben. Tyvärr har jag fortfarande värk i knän och därmed svårt att gå vissa dagar. Men jag tror att jag måste hålla isär ödemet och artrosen
Får jag bara rätt hjälp och smärtlindring med min knävärk, så tror jag ärligt att jag kan bli bättre. Bara genom att slippa värken. 

💙💛💙

Under både söndag och måndag har jag försökt vara snäll mot mig själv och vila.  Det är otroligt hur trött jag varit i kropp och själ. Så det har inte hänt så mycket under de här två dagarna. Det har varit fötterna i högläge, sova en timme i soffan, fika och kikat på tv. 

Sen har jag kollat på curling Herr-VM från Las Vegas på SVT play. Den matchen går ju mitt i natten. Så SVTplay , det är bra för att slippa kliva upp mitt i natten. Det gäller bara att undvika, tv, tidningar, Facebook eller andra aktiviteter som kan avslöja matchresultatet i förväg.

Det tar sin lilla tid att följa en curlingmatch kan jag säga. Lagen har 38 minuters effektiv speltid var, att spela matchen på. Men själva matcherna tar mellan 2 och 3 timmar att titta på. Tur att jag har tid.

Resultatet blev i alla fall ett VM-guld för lag Edin, så det var väl investerade timmar. 

💙💛💙

Att vila ska tydligen vara bra för att mina ödem inte ska öka i storlek. Fast det gäller att hitta en bra balans mellan vila och aktivitet under dagen. Och det är ju inte alltid så lätt, man styr ju inte alltid över sin egen tid. Svullnaden ökar tydligen i storlek vid stress, i alla fall om man får tro "Kunskapsbanken. 20 Stress och kroniska ödem" på hemsidan för SÖF, Svenska ödemförbundet.

Jag har själv märkt att mina i ben brukar svullna under dagen och minska i storlek över natten. Så SÖF har med alla säkerhet helt rätt när de förklarar att storleksminskningen på natten, beror på att lymfsystemet är kopplat till det som kallas för "Det parasympatiska nervsystemet", eller "lugn-och-ro-systemet". Under natten, är det, det parasympatiska nervsystemet som är aktiverat. 

Jag kan själv aktivera det parasympatiska nervsystemet under dagen. Detta genom att djupandas eller utföra självlymfdränage (SDL). 

SDL betyder att jag med handen gör lugna mjuka strykningar över huden i riktning mot lymfnoderna. Lymfnoderna hittar du t ex i armhålorna, nyckelbensgroparna, ljumskarna, knävecken. 

På morgonen, under min morgonrutin, genomför jag just sådana lugna strykningar över kroppen. 

Jag gör även Änglavingar under morgonrutinen. Det är en sorts andning med djupa andetag där även armarna är inblandande. Jag ska försöka förklara hur jag gör när jag andas och gör änglavingar.

När jag andas in ett djupt andetag (magen ska användas) så lyfter jag samtidigt upp båda armarna, utåt och upp med händerna ovanför huvudet. Håll ihop handflatorna mot varann över huvudet och håll andan en kort stund innan du andas ut och sänker händerna igen. Gör 5 st och helst ska de göras 5 stänglavingar 5 gånger om dagen. 

Jag jobbar med att komma ihåg att göra dem fler gånger än på morgonen... 


Dagens lärdom: Håll isär de olika diagnoserna. Olika diagnoser = olika lösningar.

(Även om diagnoserna och dess symptom vävs samman, till mig)

Artros: Smärtlindring- Vårdcentral. Träningsprogram som ger styrka.  - Rehab sjukgymnast. Hjälpmedel- Rehab Arbetsterapeut

Ödem: Kompression- Rehab Lymfterapeut.  Morgonrutin- jag.  Aktivera parasympatiska nervsystemet genom SLD, andningsövningar, ben i högläge, vätska, Ir-matta, massage - Jag















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....