söndag 5 juni 2022

Juni är Lipödemmånaden.




Lipödem är en synlig, osynlig sjukdom!

Jag hörde den frasen på en föreläsning för ett litet tag sedan och det fastnade. 

Sjukdomen är verkligen synlig, för ingen kan missa hur min kropp ser ut. Men samtidigt är den SÅ osynlig, för handen på hjärtat, hur många av er tänker på Lipödem när ni möter en människa som är överviktig?

Inte alla har en övervikt pga att de äter för mycket och rör sig för lite.  Men det är det som, i alla fall jag, matats med under åren. 

Det är därför jag tar alla chanser jag kan för att informera alla om sjukdomen. 

Senast har jag kört en informationskampanj på byns vårdcentral där jag delat ut informationsbroschyrer, bok med patientberättelser, Informationsblad med beskrivningar på hur personalen kan känna igen hur en kropp med lipödem kan se ut. 

Jag har deltagit vid två utbildningstillfällen, anordnade av "Allt om Lipödem", under våren. Båda på nätet och ena gången i norra Sverige, andre gången från Stockholm. Åh så bra kunskap som förmedlades. Även för mig som inte är verksam inom vården.

Jag är så glad att meddela att min sjukgymnast deltog vid ett av tillfällena. Jag har nått framgång. Det märkte jag  när jag besökte min rehab under förra veckan. Både dietist och kiropraktor hade vetskap om lipödem. De berättade att de som arbetar på rehab/vårdcentralen  "pratade om lipödem i fikarummet". Woho!!

Det är lite min förtjänst att de kommit igång med kunskapsinhämtningen om lipödem. Jag klappar mig på axeln samt tackar för att personalen är villiga att utöka sina kunskaper. Dietisten, som var relativt ny på stället, hade t o m proppsat på att hennes besöksstolar skulle vara bredast möjliga. Bara det värmer.

Det händer saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....