onsdag 14 september 2022

Uppgift: vattenträning

 Vid mitt första besök hos min nya lymfterapeut fick jag en uppgift att utföra till nästa gång vi skulle ses, ca 6 veckor efter första besöket

 Hon ville att jag skulle försöka komma ner i vatten en gång i veckan. Kanske kunde jag delta i vattenträning eller bara vara i vatten i något badhus.

Jag har själv haft den tanken länge. Men inte förmått mig att göra något åt det. Nu var det som om att tiden var redo. Jag var redo. 


När jag kom hem gick jag in på nätet och letade upp några badanläggningar placerade inom ett rimligt avstånd från hemmet. Jag hittade ett  mindre ställe där vattenträningen skulle starta i slutet av augusti.

Jag bokade ingenting direkt, det fanns 6 platser kvar.  Två veckor senare tog jag mig i kragen och bokade en av de tio platser som erbjöds. 

Tio gånger med träning i varm bassäng, en gång i veckan. Det kan jag nog fixa. Inga måsten, bara lugn och skön vattenlek, tänkte jag tills det slog mig!

Har jag en baddräkt som passar? 

Jag har visserligen en som har varit alldeles perfekt vid tidigare badsessioner, men det var åtskilliga kilon sedan jag hade den på mig.

 Visst, jag vet att baddräkter tillverkas i stretchmaterial.  Men det vill ju till att den räcker till över bysten om man växt till sig i storlek över magen. Det skulle se ut om "tjejerna" helt plötsligt poppade upp till ytan mitt i studsandet under vattenträningen. 

Jag kastade mig över datorn igen och beställde några  baddräkter att prova, från två olika firmor. Dagen innan kursen startade levererades ett paket från en av firmorna. Innehåll: 3 olika baddräkter och tänka sig, en av dem passade.  Puh, jag hade en baddräkt som jag kände mig trygg i. 

Fy vad jobbigt jag tycker att det är att åka till ett ställe som jag inte har en aning om hur det ser ut. Jag vill ha full koll innan jag besöker ett nytt ställe. Så jag googlade och kollade på en massa bilder på nätet bl a hur poolen såg ut. De hade bra information på "Vatttenhusets" hemsida också.

 När man är stor och tung tänker man på ett litet annorlunda sätt än andra som passar in i samhällets storleksnorm. I alla fall jag. Så min allra första fråga var:

*Finns det sittplatser som håller för min tyngd? 

Sen kom andra frågor som:

*Hur ser duscharna ut?

*Var är toaletterna placerade?

*Kan jag komma i och ut poolen via trappa eller är det stege?

Sen kom tankarna på att jag ska klä av mig naken och duscha för ett gäng okända människor OCH kränga på mig en baddräkt när kroppen är blöt och baddräkten tight. Jag såg framför mig hur baddräkten skulle fastna halvvägs upp, snurra sig 47 varv och trassla. (inget av det hände)

Mycket jobbiga tankar var det i alla fall att brottas med. 

Jag tänkte att jag skulle vara på plats i god tid innan det var dags. Så en dryg timme innan det var badtime stod jag i dörren till omklädningsrummet. Ett gäng mycket små förmågor tillsammans med deras mammor huserade i både omklädningsrum och dusch. Barn tittar och är nyfikna. Riktigt tufft för självkänslan när de kommenterade min storlek.  Bara att bita i hop.

Jag använde mig av kryckorna i omklädningsrum, till duschen och till poolen. Ingen hit, men jag visste inte om jag fick ta in "Rolle" i lokalerna. Det var läskigt mycket vatten på golvet i både duschrum och vid poolområdet. Det gällde att vara försiktig så att inte kryckorna skulle fara iväg.  Det var läskigt halt och jag hade ingen som helst lust att hamna på golvet.

Allt gick bra, jag kom fram till poolen iklädd baddräkt och med alla ben och armar i behåll. Sen fick jag  att jag fick hjärnsläpp och lämnade kryckorna en poollängd bort från där man klev i och ur. Jag kan säga att jag hade behövt dem när jag klev ur poolen. 

I poolen "boppade " jag runt som en badboll i vattnet. Jösses så svårt det var att hålla sig på rätt köl, sen skulle jag ju hålla på med en massa rörelser samtidigt. 

Skönt var det i alla fall att göra något i vatten och det gick ganska bra. 

Tills jag skulle ur poolen igen. 

Jösses så tungt det var att gå från nästan viktlös till val...

Lite träningsvärk hade jag dagen efter, men jag kände mig ändå på något sätt smidigare i kroppen.

Såg redan fram emot nästa gång...



... som tyvärr blev inställd pga sjukdom hos instruktören...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....