söndag 9 oktober 2022

Höst, kläder och hormoner

Hösten är kommen och ute klär sig naturen i de mest fantastiska färger. Luften är klar och frisk och solen värmer fortfarande lite. 


Inne har jag för första gången på flera år, orkat tvätta våra köksfönster. Det var en ljuvlig känsla trots att jag fick ont i ryggens muskler efteråt. Det är lite besvärligt, men det brukar ge sig efter insmörjning av Arnikaolja och en natts vila.


Efter fönstertvätten kom de vackra ny/gamla höstgardinerna upp. Jag har kombinerat gamla "sidogardiner" med en en ny kappa. På kappan syns min favoritfågel, rödhaken, omgiven av höstfärgade rönnlöv, rönnbär och lönnlöv.


När hösten kommer är det också dags att se över garderoben.
Sommarkläderna ska bytas ut mot lite varmare plagg.
Garderoben behöver verkligen fräschas upp och rensas. Fast jag drar mig lite för det, för det är ärligt talat inte den roligaste jag vet. Särskilt som jag vet att  jag behöver rensa bort kläder som jag vet inte passar i storlek längre. 

Tyvärr är det rätt mycket av de kläder jag köpte efter att ha tappat många kilon i vikt, som behöver rensas bort.  Jag använde mig av en metod som heter LCHF.
Jösses vad fin jag kände mig efter viktnedgången. Vilken bra metod, jag var alltid mätt och lugn i kroppen.  Det var skönt att hitta något som verkligen hjälpte min kropp att minska i vikt.  Men plötsligt avstannade viktnedgången och vikten vände uppåt igen. Jag fattade ingenting. Jag hade ju inte ändrat något i matintaget ändå rusade vikten uppåt.  Lipödemet växte som attan, men jag visste ju ännu inte att jag hade lipödem, utan trodde det var mitt fel att jag inte kunde hålla vikten. Något fel måste jag ju göra.

Nu "vet" jag orsaken till viktökningen, jag googlade nyss.  På Lymf Kalmar läns hemsida, kan man läsa:

"Att ge p-piller och hormonspiraler till kvinnor med genetiska anlag för lipödem är rent förödande. Det kan utlösa eller förvärra sjukdomen helt i onödan. Hormonpreparat ges också som behandling vid rikliga menstruationer och tex Endometrios."

Det var det som var orsaken till den oförklarliga viktökningen och försämringen i hälsan. Efter "hormonskjutsen" kunde jag inte längre röra mig som jag önskade. Jag ramlade, benen kändes som stockar och var rejält stabbiga. De lydde mig inte längre och jag fick börja använda kryckor för att ens våga mig ut. 

Så flickor. Håll koll på er gynekolog, så att denne inte skriver ut hormonpreparat i okunskap om att detta förvärrar Lipödemet. 

Kram




  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....