lördag 15 oktober 2022

När man förstår sambandet


Jag gillar fakta och försöker så gott jag förmår hitta belägg för mina egna teorier innan jag skriver i bloggen.  Jag försöker hela tiden vara så korrekt som möjligt, utan att för den saken skull hävda att allt jag skriver är fakta och det som är "sanningen", för alla. 

Jag har ju berättat i tidigare inlägg att jag tidigare ätit LCHF-inspirerad kost. Dvs jag har plockat bort pasta, potatis, ris, vitt mjöl, bröd och frukt ur kosten. Jag har ätit mer fett och mindre kolhydrater.

 Det var verkligen en befrielse att "få tillåtelse" att äta mat tillagad med grädde och smör. Det var okej att dricka 3% mjölk och äta ost. Jag höll mig mätt, länge. Storleken på kroppen minskade och jag kände mig för första gången i mitt liv som en lyckad människa. En som duger, för att jag gick ner i vikt. 

Sen, 2017, kom viktkatastrofen. 

Vikten ökade, lavinartat, trots att jag inte ändrat på kosten nämnvärt.

Vad i hela fridens dar är det som händer? Jag fattade absolut ingenting.

Självklart började jag i huvudet anklaga mig själv. Jag åt givetvis inte "rätt" mat. Jag fuskade säkert en himla massa och det var helt och hållet mitt eget fel att jag gick upp i vikt igen.

Jag ville helst gömma mig. 

Misslyckad, fet och dum.

Dessutom började jag att få värk i kroppen, lederna smärtade, jag fick allt svårare att gå. Jag saknade styrka i benen, jag kunde inte styra vart jag gick och jag kunde inte öka farten. Jag var på väg att ramla bara jag försökte gå. Benen var stabbiga, stumma, värkande och svullna. Att gå var som att  gå och släpa på ett par stockar. Sen knäartrosen, som med  den snabba viktökningen blev ännu sämre. Jag fick komma på kontroll på sjukhuset och vid röntgen såg de att ben låg mot ben i knäna. Inte konstigt att jag hade så ont.

Inte förrän nu har jag fattat orsaken till det som hände med vikten då. Jag har inte sett sambandet förrän nu  och inte fattat att det var lipödemet som vaknade till liv efter den fått en dos hormoner, 2017. 

När jag författade mitt förra blogginlägg; "Höst, kläder och hormoner"  slog det mig att det kunde finnas en orsak till att vikten ökade så katastrofalt, trots att jag fortfarande åt LCHF. 

En tanke dök upp: "Var det inte då som jag...?"

Så jag gjorde som jag brukar, googlade för att se om det jag tänkte på, kunde stämma. Jag  hamnade på den fantastiska hemsidan  Lymf Kalmarlän. En patientföreningen för personer drabbade av Lymf-, lipödem och Dercums sjukdom

Jag är själv medlem i en motsvarande länsföreningen, Lymf Stockholm.

Det är så häftigt med all den fantastiska kunskap och erfarenhet som finns runt om i landet. Så omtänksamt att människor lägger ner massor av egen tid för att driva hemsidor och föreningar för att kunna hjälpa andra. Jag "älskart" som Ernst skulle sagt. 

Lymf kalmars hemsida  hittade jag svaret på det som jag undrade över. 

Så här skriver de:

 "Onödiga risker på grund av okunskap

Lipödem är ofta genetisk. Att ge p-piller och hormonspiraler till kvinnor med genetiska anlag för lipödem är rent förödande. Det kan utlösa eller förvärra sjukdomen helt i onödan. Hormonpreparat ges också som behandling vid rikliga menstruationer och t ex Endometrios.

Patienten får ingen information om att hormonpreparaten kan utlösa lipödem eller om hur sjukdomen yttrar sig."


År 2017 ordinerade min gynekolog mig en hormonspiral.  


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....