lördag 29 oktober 2022

Hur märker jag att jag är starkare?

 Efter mitt förra blogginlägg "Vattenträning, rapport efter en termin"...



...funderade jag mer på hur jag själv, i vardagssituationer, märker att jag är starkare i kroppen.

På rak arm är det svårt att sitta här och bara komma på situationer. Men några saker märker jag har blivit lättare för mig.

Jag börjar i badhusetNär jag klev ur poolen efter sista träningen, var det inte lika tungt och skakigt som efter min allra första träning.  Den nya känslan var skön, men jag vet ju att det till stor del kan bero på dagsformen. 

Jag är tydligen väldigt känslig vad gäller väderomslag, stress och andra händelser. Det sätter igång processer i kroppen som jag ännu inte är fullt medveten om och det påverkar värken.

 Förmågan att lyfta benen utan att hjälpa till Ibland lägger jag upp ena benet på bordet och det andra i soffan när jag sitter framför tv:n.  Det är skönt att få upp benen högt  på kvällen, då det gör ont och spänner i vaderna. Från början fick jag själv hjälpa till med händerna för att kunna lyfta upp benet. Det behöver jag inte i dag. 

I duschen är en annan plats där jag har haft det svårt att stå upp en längre stund. Särskilt om jag samtidigt passar på att tvätta och balsamera in håret.  På senare tid har det varit betydligt lättare och jag stapplar inte ut ur duschen för att snabbt behöva slå mig ner på närmsta stol. I detta fall toalettstolen, för att vila innan jag kan fortsätta ut från badrummet. Idag kan jag utan problem ta mig längre sträckor utan att vila direkt efter duschen.

Gå med kryckor. Det blev ju för ett tag sedan allt svårare att gå tryggt med kryckor Jag kände mig osäker, stapplig och ihopkurad.  Idag tog jag kryckorna när jag skulle iväg på en aktivitet där "Rolle" rollator inte  fungerade.  Det gick riktigt bra även om jag blir rakare i ryggen när jag använder "Rolle". Jag klarade idag också att gå med en krycka då jag kom hem från aktiviteten och upptäckte att rådjuren dragit upp lite blommor ut rabatten som var tvungna att återplanteras. 

Nedan syns rådjuren under en raid i mina rabatter.


Mmm fågelmat är gott.


Så trots att vattenträningen bara skett under ca 8 veckor så har den gett stora fördelar för min fysiska och psykiska hälsa.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....