torsdag 27 oktober 2022

Vattenträning, rapport efter en termin

 


💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧

Under hösten har jag haft förmånen att få träna i en varm pool, sk Vattenträning.

Vattenträning, är en skonsam träningsform för hela kroppen, som utförs i en varm pool. Man tränar styrka och kondition och alla som deltar, genomför träningen utefter sin egen förmåga och styrka.
Vid vattenträningen används ibland redskap såsom "Pool noodles" (korvnudlar), hantlar och frisbees. (Källa: https://vattenhuset.com/simkurser/vattentraning)


För mig har vattenträningen varit fruktsam både fysiskt och psykiskt.
 I vattnet blir jag, i det närmaste, viktlös och klarar av så mycket mer än om jag skulle delta i vanlig gymnastik, på land.
Vattenträningen är mycket mer skonsamt för mina knän som slipper bära tyngden av min kropp. Jag klarar av mycket mer i vattnet, som att hoppa och studsa eller cykla (sittande på en poolnoodle). 
Däremot är inte träningen helt smärtfri. Mina knän har en tendens att, rätt som det är, "låsa sig" både i och ovan vatten och det gör fruktansvärt ont. 

Min kiropraktor funderar på om orsaken till "låsningen" kan vara att bitar av en trasig menisk på något sätt hamnar i kläm. Jag behöver dock uppsöka någon doktor el dyl som kan undersöka det ordentligt, för att veta om teorin stämmer.




När jag för första gången klev i poolen, den där sensommarkvällen i augusti, var det en stel och mycket nervös Marie. Bara att visa mig bland folk, till råga på allt, utan kläder, var jobbigt att bara tänka på. Jag hade förberett mig genom att köpa heltäckande badkläder med mycket rysch och pysch framför magen, för att inte visa alltför mycket av min kropp för andra. 

När jag går (utanför hemmet), använder jag gånghjälpmedel. Så i augusti, vid första träningstillfället, hade jag kryckor som gångstöd. 
Ett riktigt vanskligt hjälpmedel skulle det visa sig. Jag hade tur att jag inte halkade  omkull där i badhuset, Det var halt, blött och läskigt, överallt.
 I omklädningsrummet, i duschrummet och i poolrummet.
Dessutom när jag efter första träningspasset, på skakiga ben, klev ur poolen var kryckorna inte det stöd jag önskat. 
Då förstod jag att  kryckor var alldeles för farliga, för mig, att använda som gånghjälpmedel.
Jag insåg där och då att Rolle (min rollator) behövde få följa med nästa gång. Hjulskydd införskaffades och Rolle och jag åkte  tillsammans till träningen efter den där första träningen.

Det allra första träningspasset gick  bra. Jag guppade visserligen runt i poolen som en kork, men jag klarade av att utföra de flesta övningarna. Hjälpligt! Det är otroligt svårt att hålla sig på botten med fötterna när man är en ovan vattentränare.
 Kroppen var trött efter träningen, det kändes att jag hade tränat.

Vecka  två ställdes träningen in, men vecka tre var det dags igen. 
Jag tyckte att det gick så bra förra gången så att jag tog i lite mer under passet. Visade sig vara en dum idé, för jag fick ta det superlugnt i fyra dagar efteråt. 

Jag har deltagit i 8 av 10 träningspass. 
I går, 26/10, var sista träningen för denna period. Jag märker att det har hänt saker med kroppen. Inte så att jag är smalare, men det var ju inte heller meningen med att träna. Jag är lite smidigare i kroppen. Musklerna är mjukare och jag känner mig något starkare.  

Jag är också modigare klädmässigt. Borta är alla sjok av tyg framför magen för nu tränar jag i bikini. 

Min kiropraktor, som  jag träffar var tredje vecka, tyckte då vi sågs på förmiddagen före sista vattenpasset, att jag var mycket "mjukare" i musklerna. Kroppen var inte lika "låst". Det kändes fint att höra. 

Träningspassen i vatten utförs till musik och så visar ledaren, från bassängkanten, vad vi ska göra i poolen. Vi övar bl a styrka och balans och så genomför vi olika övningar mefrisbee, "korvnudlar" och hantlar

När vi jobbar med frisbee, så är en av övningarna: "rita siffror på poolväggen".
 Hur man gör det?  
Vi  håller oss i en reling som är fastskruvad i poolväggen, frisbeen håller man fast mot väggen, med båda fötterna. Själva övningen går ut på att man ska skriva  med fötterna/frisbeen,  på väggen. I vanliga fall har vi ritat en liggande åtta till alla refrängerna i Carolas "Främling". 
Sista gången, vid vattenträningen igår, fick vi istället skriva vi alla siffror från 1 - 10 under refrängerna. 
Det kändes lite i magen efter det. 

 Vid en annan övning  skulle vi "hoppa hopprep" med korvnudeln som rep. 
Ni vet hur en korvnudel ser ut va? 
Det är en ca 150 cm lång, 6 cm tjock flytstång i skumplast. Rakt igenom nudeln är ett hål borrat och man använder den ofta i poolen som flythjälpmedel. 

På bilden nedan syns korvnudlarna (gula, röda, gröna), i den svarta lådan i mitten på bilden.  Bilden, som är beskuren av mig, kommer från vattenhusets hemsida och visar en liten del av "min" vattenträningspool. (i framkant av bilden)



För att lyckas "hoppa hopprep" (läs korvnudel) och få den under fötterna  krävs det att man fattar korvnudeln ganska långt in mot mitten av den. Annars viker den sig uppåt och delen du vill hoppa över åker upp mot ytan.  Du behöver dessutom kunna böja dina knän rejält för att kunna hoppa över korvnudeln. 
Det där med att böja knäna är ingen hit för mig. De är så stela, eller var tidigare, för jag hade aldrig lyckats genomföra ett enda hopp över korvnudeln, under någon av de tidigare träningarna.

Tills nu.

Denna gången kunde jag för allra första gången klara av att hoppa över korvnudeln,  flera gånger till och med. 

Hantlarna vi använder är också gjorda av någon sorts flytmaterial. Man får ta i för att hålla dem under ytan. De finns i tre storlekar och jag använder de i mellanstorlek. Ju större hantlar desto svårare är de att få ner under ytan och desto mer styrka  krävs  för att hålla dem  kvar under vattnet. 
Med hantlarna tränar vi armmusklerna genom att bl a boxa i olika riktningar under vattnet  samt lyfter/sänker underarmarna under vattenytan. De används också när man hoppar och ser ut som ett X i kroppen, dvs armar uppåt och ben utåt, hantlar uppe i luften, sen ihop med benen och ner med hantlarna under ytan, parallellt med kroppen.

Vattenträning är en av de roligaste träningsformer jag någonsin deltagit i. Nu är det dessutom den enda träningsform som fungerar.

💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧


Varmt vatten, mjuk träning, bra ledare och trevliga badkompisar gör verkligen susen för både kropp och knopp. 



Nästa vecka börjar en ny kursperiod med vattenträning. 

Samma tid, samma plats och samma ledare. 

Jag kommer att vara där!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....