tisdag 20 september 2022

Lagom är bäst

Det är ett riktigt bra uttryck det där:

 Lagom är bäst! 

Nedan chillar marsvinet Daisy...


Så vad är lagom då?  

Jag har ingen aning. Det beror på vem som gör något, eller vad man gör.

Jag håller på att lära mig vad som är lagom för mig,  just nu.  I alla fall vad som gäller för att lära sig vad kroppen klarar av. Det är supersvårt.  För i huvudet är jag som en tjugoåring i kroppen. Det är bara att köra på, för det ordnar sig.... 

...kroppen håller inte med. Så nu måste jag ta reda på vad som är min gräns.

Det är till viss del Lipödemet som tvingar mig att ta reda på var gränsen går.  Det är en vansklig grej ska du veta. Vissa dagar klarar kroppen det mesta, andra dagar klarar den ingenting.

Som när jag tror att jag kan köra ett stenhårt träningspass (Hahaha det låter det. "Stenhårt pass", tillåt mig att asgarva)

För några dagar sedan skrev jag ju om min dråpliga vattenträning, den där då baddräkten levde sitt eget liv.   

Det var en kanonbra session. Jag kände mig stark och körde på av bara den. När jag väl hade fått ordning på baddräkten vill säga. Vid varje övning pressade jag mig att köra fortare, ta i mer och göra fler repetitioner. Det var som i gamla tider. När jag och bästisen Ann körde vattenträning med Korpen I Bergviks gamla pool.  

Jösses så kul det var! 

Åter till nutiden. Jag kände mig stark när jag lämnade poolen. Vilken skillnad mot mitt första träningstillfälle när jag knappt tog mig ut poolen.

Dagen efter var jag helt körd. Klart att jag känner mig lite off en dag, tänkte jag. Jag har ju tränat. 

Jag kände mig helt sänkt i fyra(!) dagar efter vattenträningen. Så sänkt att jag fick ta tupplurar mitt på dagen och gick som i en dimma. 

Det var först på söndagen som jag vaknade till och började känna mig som en människa igen.  Men vad i hela friden hände? Så hårt tog jag faktiskt inte i under övningarna. Men, det gällde "gamla" jag. Nya jag klarade bevisligen inte alls av ansträngningen. 

Så vid nästa träning tog jag det betydligt lugnare och har mått bra i veckan som gått.

I morgon är det dags för träning igen. 

Jag ser fram emot det.

Ps:  jag har beställt och erhållit ett par andra byxor till tankinin. Tänkte testa dem i morgon. 

Hoppas de sitter på bättre så jag slipper jaga dem...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år, nya möjligheter

År 2023 tar sina första stapplande steg och jag hoppas att detta år är året då mänskligheten  börjar samarbeta för en bättre värld för alla....